Elektromotorům odzvonilo. Kdy budou po českých silnicích jezdit auta na vodík?
Zatímco dříve byl vodík považován za slepou uličku, dnes má ambici stát se klíčem k udržitelnému rozvoji evropské i tuzemské dopravy. V mnoha ohledech válcuje klasické elektromobily, a navíc je velkou příležitostí pro životní prostředí.
Vodík je budoucnost. Shodují se na tom nejen vývojáři vodíkových motorů, přední světoví výrobci vozidel, majitelé firem v dopravě, ale také evropští politici. Čeští podnikatelé dokonce před pár měsíci vyzvali vládu, aby dotacemi vodíkovou mobilitu v tuzemsku podpořila. Vrcholní představitelé některých českých společností investovali v posledních letech do bezemisní vodíkové dopravy již miliardy korun. Má to ovšem háček. Peníze do něj totiž vysypaly ze svých kapes, a mají pocit, že stát ve vodíkových technologiích pořádně zaspal. I když na něj v oblasti dekarbonizace, tedy snižování emisí, tlačí Evropská unie a hrozí nám po roce 2030 při neplnění limitů a nedodržování evropských směrnic sankce a vysoké pokuty. Vodíkové hospodářství je zkrátka klíčové pro budoucnost nízkoemisní dopravy v Česku.

Evropa jede, Česko stále spí
Zatímco Evropa má cíle více než ambiciózní, a do osmi let by podle Evropského sdružení výrobců automobilů mohlo být jen ve Velké Británii až 60 tisíc vodíkových nákladních aut a minimálně tisíc vodíkových stanic, u nás našel tento typ pohonu v dopravě zatím jen minimální uplatnění. Teď proto podnikatelé v tomto segmentu apelují na politiky, aby je stát začal aktivně a systematicky podporovat. Podle posledního vývoje se totiž zdá, že někdejší boom klasických elektromobilů je už spíše passé, a že tento typ vozů má svých „pět minut slávy“ za sebou. Aby měl totiž elektromobil alespoň nějaký solidní dojezd, musí mít extrémně velké akumulátory. A s tím roste i cena a hmotnost auta. I legendární Tesla podnikatele Elona Muska tak hledá způsoby, jak si udržet pozici lídra na světovém trhu. První jeho vodíkový model, nazvaný Model H, by měl spatřit světlo světa v roce 2026.
Čím vodík válcuje klasický elektromobil?
Auta na vodík jsou ve skutečnosti elektromobily. Stejně jako auta na baterky je totiž pohání elektromotor. Rozdíl je v tom, že elektřinu na další cestu nepotřebují akumulovat zdlouhavě u nabíječek. Vyrábějí ji během jízdy v palivových článcích, a to reakcí vodíku a vzdušného kyslíku. Má to řadu výhod. Předně je vodík velkou příležitostí pro přírodu. Například japonská Toyota Mirai na vodíkový pohon, která se s inovativními technologiemi již několik let vyrábí, uvádí emise 0 gramů na kilometr. Podle výrobce má přitom špičkový výkon, příkladnou účinnost a dlouhou životnost. Nad elektrickými bateriemi vyhrává ta vodíková tichým a rychlým doplňováním paliva. Pod tlakem 700 barů to zabere 3 až 5 minut, stejně jako tankování u vozidel se spalovacími motory. Při plné nádrži má pak vůz dojezd 600 kilometrů.

Česká stopa ve vývoji
Budoucnost vodíkové dopravy by mohl podstatně změnit český patent. Díky němu by totiž zlevnila. Za vším stojí český vědec Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Jeho objev způsobil průlom ve vývoji katalyzátorů palivových článků. Výroba součástek pro vodíkové elektromobily bude tak díky němu vyžadovat až desetkrát méně platiny. Využití nízkouhlíkového vodíku má „nakopnout“ hospodářství, a to nejen osobní, městskou či nákladní dopravu, ale i chemický průmysl, kde chce snížit emise skleníkových plynů. Už nyní se bez něj neobejde výroba čpavku či metanolu.
Bombastický, ale zároveň drahý
Proti vodíkovým motorům ovšem hovoří stále vysoká pořizovací cena vozu, a stejně tak i náklady na běžný provoz. Aktuálně je vodík takřka neschopný konkurovat jiným typům pohonu. Dalším zásadním problémem je chybějící infrastruktura. Národní akční plán čisté mobility má sice jako cíl čtyřicet veřejných čerpacích stanic, ale až za 6 let, tedy v roce 2030. Evropská unie ale i tak ve svých plánech počítá s vodíkem v příštích letech jako s důležitým alternativním palivem nejen v dopravě, ale i v celém průmyslu. Do roku 2030 by se v Česku mělo po silnicích a kolejích pohybovat zhruba 50 tisíc osobních aut, 500 autobusů, 500 nákladních automobilů a 50 vlaků. Otevřené dveře má použití vodíku v lodní nebo letecké dopravě. Podnikatelé ve vodíkové mobilitě jen potřebují dostat zelenou.
Zdroje: www.obnovitelne.cz , www.flowee.cz , ct24.ceskatelevize.cz , emovio.cz , fdrive.cz , www.cistoustopou.cz