E-mailové peklo: Oslovení „Vážený“ zní dnes už jak od robota. Odborníci radí, jak si netrhnout ostudu
Oslovení typu „Vážený pane Nováku“ si dnes většina z nás spojuje pravděpodobně nejčastěji s úředním dopisem, předvoláním na úřad nebo oznámením od pojišťovny. Ještě před pár lety ale bylo takové oslovení naprosto běžné, a kdo by napsal něco méně formálního, riskoval, že bude považován za nezdvořáka. Jenže časy se mění a s nimi i pravidla komunikace.
Dnes už oslovení „Vážený“ v e-mailech působí tak trochu jako pozdrav od robota než jako projev lidského zájmu. Odborníci na etiketu i firemní komunikaci varují: Pokud budete v běžné pracovní korespondenci dál trvat na starých formulacích, můžete si také uříznout menší ostudu – a místo respektu si vysloužíte spíš úsměšky nebo nepochopení.
Neformálnost vládne i při vykání
Jedním z nejvýraznějších trendů posledních let je posun k neformálnímu stylu i v prostředí, kde je vykání stále namístě. Zatímco dřív bylo samozřejmé, že se kolegové v práci oslovují titulem v podobě „pane inženýre“ nebo „paní magistro“, dnes je běžné, že i při vykání používáme křestní jméno. Běžně tak třeba v rámci elektronické firemní komunikace můžeme číst „Martino, děkuji za rychlou odpověď.“ v e-mailu od nadřízeného, se kterým si netykáme. Tento styl je rychlejší, přátelštější a lépe odpovídá tempu moderní pracovní komunikace. Výzkumy ukazují, že lidé v týmu, kde se oslovují jménem, mají menší zábrany komunikovat, jsou otevřenější a snáze řeší konflikty.

Samozřejmě že ne všude je tento styl vhodný. V některých konzervativních firmách nebo v kontaktu s úplně neznámými lidmi je stále bezpečnější začít formálněji. Ale i tam platí, že „Vážený“ už většinou zní zbytečně chladně. Odborníci proto doporučují sledovat styl, jakým píšou ostatní v týmu, a přizpůsobit se – přílišná formálnost může působit, že nejste součástí kolektivu, nebo že si držíte zbytečný odstup.
Titulování a formálnost: Kde ještě přežívají
Zatímco v byznysu a mezi mladší generací se formálnost rychle vytrácí, jsou prostředí, kde je stále nutné držet se tradičních pravidel. Typicky jde o úřední komunikaci, státní správu nebo soudy. Tam je oslovení vysokoškolským titulem stále naprostou samozřejmostí. Úřední dopisy začínají většinou „Vážený pane/paní“ (případně s titulem) a končí „S pozdravem“. Odchýlit se od této normy může znamenat, že vaše žádost nebude brána vážně, nebo se při nejmenším vystavíte riziku, že budete považováni za nezdvořilé.
Dodržování profesionální úřední komunikace je vyžadováno na základně usnesení vlády České republiky ze dne 9. května 2012 č. 331 o Etickém kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy.
Zvláštní kapitolou je komunikace na akademické půdě. Tam se tradice drží zuby nehty. Studenti jsou vedeni k tomu, aby oslovovali vyučující nejvyšším dosaženým titulem: „pane docente“, „paní profesorko“, případně „pane doktore“. Tento styl je nejen projevem úcty, ale i způsobem, jak odlišit akademické prostředí třeba od běžného byznysu. Pokud by student nedopatřením napsal vyučujícímu „Ahoj, Karle“, s největší pravděpodobností by si tak nevysloužil údiv a zdvižené obočí, ale nejspíš rovnou pozvánku k disciplinární komisi.

Oslovování na univerzitách má ale i své slavnostní momenty. Při imatrikulacích, promocích nebo jiných ceremoniích se používají latinská oslovení akademických funkcionářů jako Honorabilis, Spectabilis, Vaše Magnificence… Jedná se o vysoce slavnostní akty a představitelé akademické obce jsou oděni do slušivých talárů. V těchto chvílích je formálnost namístě a je součástí tradice, která dává akademickému životu vážnost a slavnostní ráz. Důraz na titul a úctu je v těchto chvílích klíčový.
Proč dnes „Vážený“ zní jako od robota?
Důvod, proč dnes oslovení „Vážený“ působí neosobně, je jednoduchý. V digitální době jsme zahlceni automatickými zprávami, notifikacemi a robotickými odpověďmi. Právě slovo „Vážený“ je často používáno v šablonách, automatických odpovědích a spamových e-mailech. Když vám přijde e-mail s předmětem „Vážený zákazníku, nabízíme vám…“, většina lidí ho rovnou smaže. Stejně tak v pracovním prostředí může příliš formální oslovení signalizovat, že nejste ochotni navázat osobní kontakt, nebo že jste z jiné generace, která si ještě pamatuje psací stroje a razítka.
Pokud chcete působit profesionálně, ale zároveň přístupně, používejte oslovení, která jsou přirozená, konkrétní a odpovídají situaci. U interní komunikace v týmu je vhodné oslovovat křestním jménem, i když si vykáte. Tedy aspoň za předpokladu, že dotyčný není ve věku vašich rodičů. U obchodních partnerů je bezpečné začít formálněji, ale po několika e-mailech klidně přejít na méně formální styl. U státní správy, soudů a zejména na akademické půdě zůstaňte u titulů a tradičních oslovení – tam je to stále znakem úcty a profesionality.
E-mailová etiketa se mění rychleji, než si mnozí uvědomují. V době, kdy se klade důraz na autenticitu, otevřenost a rychlost, je lepší být přirozený, konkrétní a respektovat zvyklosti prostředí, ve kterém komunikujete. E-mail je dnes víc než jen dopis, je to vizitka vaší osobnosti, ale třeba i nástroj vyjádření určité empatie nebo důkaz přirozené komunikační dovednosti. A tu nemůže nahradit žádná umělá inteligence, byť se o to snaží ve všech možných odvětvích.