Drzost Čechů nezná hranic. Za tohle se nám na dovolené vysmívají i Maďaři
Češi milují cestování a když mohou ušetřit, tak to platí dvojnásob. Každé léto zamíří statisíce našinců k moři, do lázní, na hory i do metropolí po celé Evropě. Cestování je pro mnohé synonymem pro odpočinek, zážitky a hlavně možnost na chvíli vypnout od starostí všedního dne. Jenže někteří Češi se svými požadavky dokážou pěkně ztrapnit.
Pokud někde v hotelové hale uslyšíte, jak někdo vyjednává o slevě, pravděpodobnost, že jde o skupinu Čechů, je až překvapivě vysoká. Někteří naši turisté v zahraničí přistupují k placeným službám s mentalitou, která často připomíná spíš obchod na tržišti než běžný check-in. Personál ubytovacích zařízení v Maďarsku, Chorvatsku nebo Rakousku už si celkem zvykl na to, že příjezd českých hostů je okořeněn otázkami na lepší pokoj za stejnou cenu nebo na další výhody.
„Vždycky to začíná nenápadně,“ popisuje recepční z maďarského Hévízu. „Zeptají se na možnost slevy. Když neuspějí, přijde na řadu vyprávění o narozeninách, výročí nebo speciální události. A pokud ani tohle neprojde, tak alespoň žádají lepší pokoj nebo pozdní check-out.“
Tyto situace se podle zkušeností zaměstnanců opakují pravidelně a není výjimkou, když čeští hosté zkusí kombinovat hned několik triků najednou.

Triky, jak získat víc: Narozeniny každý den
Snaha dostat z pobytu maximum se někdy posune až za hranici běžného vyjednávání. Některé hotely v turisticky oblíbených lokalitách už dnes počítají s tím, že alespoň část českých hostů během dovolené oslaví narozeniny, ať už je mají, nebo ne.
„Občas to bývá úsměvné, někdy až absurdní,“ potvrzuje manažerka hotelu u Balatonu. „Přijde rodina, všichni v dobré náladě a hned na recepci oznámí, že mají velký den a jestli by mohli získat narozeninovou slevu. Jenže když předloží doklad, zjistíme, že nikdo žádné narozeniny ve skutečnosti neslaví.“
Mnozí zaměstnanci se shodují, že podobné taktiky tak často nevídají u žádných jiných národností.
Slevy a výhody: Když jde o každou korunu
Je pravda, že zkusit si domluvit lepší podmínky je dnes v cestovním ruchu běžné, v případě Čechů však někdy dochází k situacím, které jsou přes čáru. Přehnané vyžadování slev je patrné hlavně v destinacích, kde je konkurence velká a ceny se skutečně mohou lišit podle sezóny. Čeští turisté toho často využívají a snaží se smlouvat nejen u menších penzionů, ale i v dobře zavedených hotelech.
„Stalo se mi, že skupina Čechů chtěla slevu na pokoj, protože si ho objednali už loni a letos je cena na webových stránkách nižší. Když jsem jim vysvětlil, že ceny odpovídají nabídce a zlevněné pokoje jsou v akci Last minute, přišli s návrhem, že si tedy nechají pokoj za stejnou cenu, ale jen když dostanou voucher na večeři,“ popisuje zaměstnanec resortu v okolí Balatonu.
Zkušenosti potvrzují i provozovatelé restaurací, kteří se setkali s dotazem, zda by jim podnik mohl nabídnout něco navíc jako „pozornost podniku“.

Kreativita, která někdy překvapí
Vedle snahy o slevu se najdou i případy, kdy se někteří čeští turisté pokoušejí neplatit za určité služby vůbec nebo alespoň částečně obejít pravidla. Nejčastěji se to týká drobností, jako jsou poplatky za parkování, lehátka na pláži nebo nevyužité večeře v rámci polopenze.
„Jednou mi hosté tvrdili, že snídani nemohli sníst, protože byla příliš studená, a proto ji nebudou platit. Byla to ale forma švédských stolů, kde si vše brali sami,“ vzpomíná manažerka z hotelu v maďarských lázních. „Jindy pak za mnou přišli s tím, že když jim dám nižší cenu, doporučí náš hotel všem svým známým na Facebooku. Opravdu vtipné.“
Takové situace se naštěstí nedějí každý den, ale pokud se objeví, dokáží pobavit celý personál. Maďaři, kteří jsou známí svým smyslem pro obchod a vyjednávání, si z Čechů někdy s nadsázkou utahují, podle nich prý dokáží i z úplně běžné služby udělat otázku k licitaci.
Jak získat „lepší pokoj“
Mezi oblíbené taktiky, jak si dovolenou vylepšit, patří i pokusy získat lepší pokoj, než na jaký mají hosté skutečně nárok. Personál hotelů potvrzuje, že hosté argumentují poznámkami jako „Na webových stránkách byla jiná fotka,“ případně „Máme děti a potřebujeme pokoj s výhledem na moře, abychom viděli, jaké jsou vlny“. Často se také objevují snahy vyměnit pokoj pod záminkou, že se nezdá dostatečně čistý, nebo že prý vybavení neodpovídá popisu v katalogu. Recepční z hotelu v Siófoku potvrzuje, že čeští hosté jsou v těchto vyjednáváních často velmi vynalézaví a nebojí se použít i nestandardní argumenty.
„Zažil jsem hosty, kteří se snažili získat lepší pokoj výměnou za láhev domácí slivovice. Musím uznat, že je to svým způsobem originální přístup, ale bohužel neakceptovatelný,“ dodává s úsměvem.
V konečném důsledku je otázkou, zda je toto chování opravdu drzostí, nebo pouze projevem určité podnikavosti a touhy získat pro sebe co nejlepší podmínky. Pravda je, že ne každý host se takto chová, většina cestovatelů se snaží chovat ohleduplně a užít si dovolenou bez zbytečných průpovídek. Přesto je fenomén českého vyjednávání natolik rozšířený, že o něm kolují vtipné historky.