Pošťák pod slibem anonymity promluvil: Tohle se děje se zásilkami, o kterých tvrdí, že jsou „ztracené“
Žijeme v době, kdy celé Česko křižují cenné zásilky. Ty se ovšem ne vždycky dostanou do rukou těch, kteří si je objednali. A třeba už i zaplatili. Důvody mohou být různé a někdy dokonce hrůzné.
Česká pošta přepravila podle vlastních statistik v loňském roce 158,5 milionu zásilek. Nejde přitom ani zdaleka o jedinou zásilkovou službu v ČR. Balíků se tedy u nás každoročně přepraví obrovské množství. Ne všechny se však dostanou na místo určení, což je vzhledem k množství vlastně logické. Jaké chyby se ale nejčastěji dějí se zásilkami? Co se stane s nedoručenými balíky? A jak se bránit?
Nejčastější problémy se zásilkami
Důvodů, proč se balík nedostane na místo určení, existuje hned několik. Někdy je na vině lidský faktor, jindy za ně člověk nemůže.
- Chybné a nepravdivé údaje – zásilka se nemusí dostat na místo určení kvůli překlepům ve jménech a adresách. Existují však i případy, při nichž byly objednavatelem záměrně uvedeny nepravdivé údaje, což může být snahou poškodit odesílatele.
- Problémy s dopravcem – dopravci někdy provedou minimum pokusů o doručení, případně zásilku rovnou doručí na výdejní místo. Zároveň nemusí příjemci oznámit, že má na výdejním místě svůj balíček.
- Chyby při třídění zásilek – stroje na třídění nemusí rozluštit špatně natištěný či nečitelný čárový kód na zásilce. Takové balíky skončí bez roztřídění a někdy se mohou zatoulat.

Co se děje s nedoručenými zásilkami?
Pochopitelně by se měly po určité době vrátit odesílateli. V některých případech ovšem nejde identifikovat ani příjemce, ani odesílatele. Co pak s takovou zásilkou? Přepravní společnost ji umístí do skladu, kde může být až rok. A potom? Pak se buď zničí, nebo se postupuje dle Zákona o poštovních službách. V posledních letech se u nás ale objevil ještě jeden fenomén, totiž prodej nedoručených zásilek. Jde ovšem o zásilky ze zahraničí, tedy minimálně podle jejich prodejců.
Pozor na prodeje nedoručených zásilek!
Existují e-shopy, které prodávají nedoručené a neotevřené zásilky jako překvapení, a to za jednotnou cenu. Jedná se o tzv. mystery boxy, takže objednávající (a zřejmě ani odesílatel) skutečně vůbec netuší, co je uvnitř. Podle recenzí na samotných e-shopech obsah často xkrát předčí zaplacenou částku, ovšem reálně mohou nakupující spíše tratit. Někteří prodejci totiž nabízejí zásilky s pochybným obsahem i původem. Podobnými obchody se už ostatně zabývá Česká obchodní inspekce (ČOI) a některé si vykoledovaly i pokuty.
Skutečně se zásilky i kradou?
Ačkoli konkrétní čísla neexistují, kradou. A nemusí jít jen o zaměstnance přepravní společnosti, který si chce přilepšit. Existují případy, kdy řidič nedostatečně zajistil dveře vozidla a někdo vnikl dovnitř, načež odcizil několik zásilek. Policie ČR navíc jen před několika dny rozkryla organizovanou skupinu, jež se podílela na krádežích zásilek přepravní společnosti. Zajímavost? Celá tato nelegální aktivita byla řízena z vězení! Ne každý zde tedy dojde k nápravě.
„Hlavní podezřelý pracoval jako operátor call centra přímo ve věznici. Neoprávněně získával adresy výdejních míst a přístupové kódy k zásilkám, které pak předával svým komplicům,“ uvedla policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.

Jak se bránit při ztracených nebo poškozených balících?
Očekáváte-li balíček, a ne a ne se dočkat, nejprve byste měli kontaktovat odesílatele. Ten vám může pomoci s uplatněním reklamace. S reklamací se ovšem můžete obrátit i na přepravce, který vám má balík doručovat. Většinou to lze učinit jednoduše online. Co když se ale i tak nebude věc hýbat kupředu? Potom můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci. Využít je možné webový formulář přímo na webu ČOI, případně zde najdete kontakty na jednotlivé inspektoráty.
Zdroje: ceskaposta.cz, novinky.cz, medium.seznam.cz, aktualne.cz, irozhlas.cz, policie.gov.cz