Český ráj už nikdy nebude jako dřív: Obyvatelé se bouří. Tohle už je za hranou
Český ráj čekají velké změny. Plánovaná silnice I/35, která tudy má vést, vyvolává mezi místními silné emoce. Mnozí se obávají, že jejich ráj už nikdy nebude jako dřív.
Jako první v republice zde byla vyhlášena Chráněná krajinná oblast a později také geopark UNESCO. Český ráj, který každý rok navštíví nespočet turistů, se nachází v severovýchodních Čechách v pomyslném trojúhelníku mezi městy Mnichovo Hradiště, Turnov a Jičín. Je to krajina pískovcových skal, sopek, lesů i romantických údolí a celá tato oblast vyniká vysokou koncentrací přírodních i historických památek. Není se tedy čemu divit, že záměr postavit zde dálnici se nesetkal s pochopením.

Český ráj to napohled
Český ráj se 1. března 1955 stal vůbec první chráněnou krajinnou oblastí tehdejšího Československa. Posláním chráněné krajinné oblasti je uchování a obnova jejího přírodního prostředí a zachování typického charakteru krajiny. Největší bohatství zde představuje nejen příroda, ale i lidé, kteří tu žijí a dlouhodobě formují krajinu a přispívají k tomu, že vypadá tak, jak vypadá. Už od dob vzniku Zlaté stezky nebo Lázní Sedmihorky poskytuje turistický ruch mnoho možností obživy a právě ona zachovalá krajina je vedle skalních měst to, co turisty přitahuje. Český ráj má totiž své nezaměnitelné kouzlo. Když například stojíte na hradbách hrádku Valdštejn a díváte se přes údolí na protější kopec Kozákov, vlévá se vám do duše klid a mír a cítíte souznění s tímto místem. Ale právě tímto údolím má vést čtyřproudovka.
Povede tudy dálnice?
Výstavba silnice I/35 procházející Českým rájem sice není žádná novinka, ale nyní už má mnohem blíž k realizaci. Silnice o délce téměř 33 kilometrů má přinést rychlejší a efektivnější spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, ale problém je v tom, že má vést přes turisty hojně navštěvovanou krajinou s osobitým kouzlem. V minulosti bylo dokonce plánováno, že přímo přes CHKO, v těsné blízkosti Trosek či Hruboskalského skalního města, povede dálnice. Z těchto plánů nakonec sešlo, dálnice byla zrušena a podle aktuální severní varianty by trasa rychlostní komunikace nově měla vést mimo chráněnou oblast. Ovšem mezi Turnovem a Rovenskem pod Troskami vyroste čtyřproudá silnice s rozsáhlými mimoúrovňovými křižovatkami a několika vysokými mosty.

Místní mluví o katastrofě
Podle místních byla silnice naplánována zcela bez respektu k unikátní krajině Českého ráje. Zdejší starostové mají z plánované stavby také obavy, se zvolenou trasou sice souhlasí, ale znepokojuje je právě podoba, kterou by měla komunikace mít. Napsali proto ministru dopravy otevřený dopis, ve kterém žádají, aby byla zvážena šetrnější varianta, která by více respektovala přírodu. O zapojení stavby do krajiny tak, aby nebyla rušivá, usiluje i Liberecký kraj. Někteří z obyvatel se domnívají, že vhodnější by byla delší jižní varianta, která územím Českého ráje nevede, je levnější, a navíc může využít už existující čtyřproudé silnice. Poškození vzhledu unikátní krajiny Českého ráje není problematické pouze z hlediska estetiky a nostalgie, může mít i ekonomické následky. Místní podnikatelé se obávají, že pokud se postaví rychlostní komunikace v této podobě, tak může odradit turisty a mít vliv na jejich zisky. Ministerstvo životního prostředí ovšem právě tuto variantu schválilo a začít stavět by se mělo po roce 2030.