Bizarní projekt, nad kterým zůstává rozum stát: Český most za 100 milionů korun nikam nevede
I pražský okruh má svůj nechtěný symbol. Jedná se o nesmyslnou stavbu mostu, který lze označit i za experiment a který stát vyšel na zhruba 100 milionů korun. Již několik let hrozí, že bude za další desítku milionů zbourán. Lidé tento most označují jako „most odnikud nikam“ a paradoxně získal i kompletní úřední posvěcení.
Most u Komořan nemá příjezdovou silnici, to znamená, že vlastně stojí opuštěný u Prahy 12 a v nedohlednu je i původní myšlenka jeho napojení na pražský okruh. Odbor výstavby sice již žádal o jeho zbourání, pražský magistrát se však rozhodl, že bourat se nakonec nic nebude a že most, jehož výstavba nedává žádný smysl, bude na svém místě stát dál. Jestli se most do budoucna využije nějak smysluplně, je zatím ve hvězdách. Jisté je, že o zboření mostu si zažádali i obyvatelé Prahy 12 a odbor výstavby jim chtěl okamžitě vyhovět. U magistrátu však všechny tyto žádosti pohořely, a to i přesto, že zde úředníci přijali právoplatný podnět na odstranění stavby.

Symbol plýtvání peněz, shodují se lidé
Tím, že se magistrát rozhodl most nakonec nezbourat, pobouřil spoustu lidí. Podle nich byl celý projekt zbytečným plýtváním peněz. Stavba mostu navíc neměla ani hotové územní řízení. Právě proto podal k magistrátu podnět na její zbourání i odbor výstavby z Prahy 12. Magistrát most prohlásil oficiálně za součást tunelu na Komořany ze směru od Cholupic. Logicky se ale tento most užívat vůbec nebude, i když mluvčí magistrátu Jiří Wolf uznal, že z jejich strany šlo maximálně o administrativní nedorozumění. „Ta stavba je legální,“ dodal.
K mostu u Komořan zkrátka nevede žádná silnice. Zastupitelé se totiž nedokázali dohodnout, kudy a jestli vůbec napojení směrem k pražskému okruhu povede. Předchozí vedení radnice sice vypracovalo svůj vlastní projekt, současní zastupitelé se ale báli, že tento projekt u lidí „nepochodí“ kvůli zvýšenému hluku na dálnici a poškození přírody. Plány na silnici k mostu se ale aktuálně stále řeší a nejspíš se budou do projektu znovu dokreslovat. Jisté však je, že Komořany nebudou mít přímé napojení na pražský okruh ještě spoustu let. Právě most v této městské části je i jedním z příkladů toho, jak rozháraná je koncepce českých dopravních staveb. Přitom ministerstvo dopravy se už v minulosti několikrát zmínilo o tom, že bude zastavovat budování několika silnic z důvodu nedostatku financí.

Most může mezitím narušit déšť a mráz
Nejhorší na celé situaci je to, že most u Komořan stojí na svém místě bez jakýchkoliv dalších úprav. Než se rozhodne, co s ním bude dál, může ho za pár dalších let zničit mrazivé počasí a déšť. Stavební společnosti sice Ředitelství silnic a dálnic nabízejí různá řešení, ministerstvo se však k mostu dále nevyjadřuje – respektive je opatrné a skoupé na slovo. Přitom by mohlo kývnout na nabídku jisté stavební firmy, která by zastavěnou vozovku k mostu dokončila na „svůj účet“ a stát by jí pak mohl peníze vracet ve splátkách.
Most sice nakonec nejspíš zbourán přece jen bude, stát za tyto práce ale zaplatí další desítky milionů. Ani samotné bourání ale není jen tak. „Zbourání mostu by bylo velké neštěstí. Napojení na obchvat máme v územním plánu a nyní probíhá územní řízení,“ přiznal starosta obce Prahy 12 Petr Hána. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové se výstavba mostu podle plánu uskutečnila přesně tak, jak měla. Podle ní je technicky nemožné obstavit obchvat a teprve potom most. Musela by se kvůli tomu zastavit na dlouhou dobu celá doprava a hrozilo by i poškození dálnice.
Zdroje: domaci.hn.cz, ct24.cz