Až zjistíte, jaké honoráře bral Karel Gott, nebudete věřit vlastním očím. Kolegové prý pukali závistí
Za socialismu byly rozdíly mezi výdělky českých umělců značné. Zatímco někteří koncertovali takzvaně za pár šupů, ti nejslavnější si přišli na pořádný balík. Nikoho asi nepřekvapí, že jedním z nejlépe placených zpěváků tehdejší doby byl Karel Gott. Zatímco průměrný plat v osmdesátých letech minulého století činil zhruba 2500 Kč, několikanásobný český slavík byl v té době už milionářem.
Během minulého režimu u nás nebylo vůbec jednoduché zbohatnout, některým se to však přece jen povedlo. Karel Gott patřil svého času k nejbohatším tuzemským umělcům. Díky své slávě a tvrdé práci se mu podařilo zajistit svou rodinu na mnoho let dopředu, a i nyní, několik let po zpěvákově smrti, vydělávají tantiémy jeho potomkům nemalé peníze.
Výdělky z koncertů v západním Německu
V době, kdy u nás vládl totalitní režim, mohl jen málokterý umělec vycestovat za prací do západních zemí. Jednou z výjimek byl však právě Karel Gott, který si získával obdiv fanoušků na koncertech v západním Německu. Za tyto koncerty byl zpěvák také náležitě odměněn. A suma to nebyla vskutku malá.
Za jeden koncert v Německu si Karel Gott s orchestrem Ladislava Štaidla účtovali 160 tisíc korun, přičemž 70 % šlo do kapsy právě zpěvákovi. To znamená, že za jediné vystoupení u našich německých sousedů si Karel Gott v osmdesátých letech vydělal přibližně 112 tisíc korun. Na tu dobu to byla obrovská suma peněz.
Nevýhodou těchto honorářů ovšem bylo, že se nevyplácely v penězích, ale v tuzexových bonech. A těmi bylo možné platit pouze v Tuzexu. Takže ačkoliv si zpěváci mohli zakoupit zboží, které se těžko shánělo, ve skutečnosti peníze z německých koncertů nikdy neviděli.

Jak na tom byli kolegové z orchestru?
Kolegové z orchestru mohli Gottovi jeho vysoký honorář pouze závidět. Nicméně bez Karla Gotta by jen stěží dosáhli takového úspěchu, a toho si byli všichni vědomi. Druhá největší částka z peněz vydělaných na koncertech v západním Německu pak připadla logicky Ladislavu Štaidlovi a činila oproti odměně Karla Gotta „pouhých“ 23 tisíc korun.
Třetím nejlépe zaplaceným muzikantem z orchestru byl saxofonista Felix Slováček, který si přišel na něco málo přes 11 tisíc korun. Klavírista Rudolf Rokl měl jen o něco méně než Slováček, a to přibližně 9 400 korun. Výrazně nižší honorář pak připadl baskytaristovi Ondřeji Soukupovi. Ten za jedno vystoupení v Německu obdržel zhruba 4000 korun, což jsou dvě a půl procenta z celkové vydělané částky.
Miliony prodaných alb
Honoráře za koncerty v zahraničí byly samozřejmě na zcela jiné úrovni, než byly odměny zpěváků a zpěvaček za vystoupení u nás. V tuzemsku se průměrný honorář za jeden koncert pohyboval kolem 600 až 800 korun, nicméně často zpěváci zvládli i dva koncerty za večer. Ti nejúspěšnější zpěváci však nejvíce bohatli především na množství prodaných LP desek.

Z každého prodaného nosiče připadla zpěvákovi provize. Karel Gott jich ročně prodával miliony. Například v roce 1977 vydal album Melodija, kterého se prodalo více než 5,5 milionu kopií. Díky ohromnému množství prodaných alb a vysokým honorářům tak patřil tento známý zpěvák k nejbohatším umělcům v České republice.
„Z jednoho prodaného nosiče jsme jako interpreti měli asi třicet haléřů. Jasně, směšná částka, ale vezměte si, jaké tenkrát byly prodeje. Ty šly do statisíců, ty nejpopulárnější až do milionů kusů. Mně za jednu desku nárazově chodilo zhruba osmdesát tisíc, což byly v té době neskutečné peníze,“ prozradil zpěvák a bubeník Vítězslav Vávra.
Zdroje: msn.com, celebritynetworth.com, cnn.iprima.cz, zeny.iprima.cz