Automobilky o kterých jste nikdy neslyšeli: Bizarní auta ze světa i Česka
Značky mnohých automobilek jsou známé po celém světě. Pak ale existují společnosti vyrábějící auta, o nichž jste zřejmě nikdy neslyšeli. Některé značky dvoustopých vozidel lze přitom označit za poměrně bizarní.
Automobilový průmysl patří mezi celosvětové pilíře ekonomiky. V České republice bylo ostatně jen v roce 2023 vyrobeno téměř 1,4 milionu osobních vozidel. Nesídlí u nás ostatně jen automobilka Škola, ale vyrábí zde rovněž firmy Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech a Hyundai. Některé dřívější i současné tuzemské automobilky jsou ovšem dosti neznámé. Na ty se ovšem zaměříme až v samotném závěru. Nejprve budeme věnovat pozornost bizarním značkám ze světa.
Bulgarrenault a Bulgaralpine
Renault a Alpine jsou známé francouzské automobilky. Málokdo ovšem ví, že ve druhé polovině 60. let 20. století spolupracovaly s bulharským průmyslem. Některé jejich vozy totiž začala vyrábět společnosti Bulet a státní výrobní družstvo Metalhim. Modely Renault 8 a Renault 10 byly tudíž známé rovněž jako Bulgarrenault. Později následovala výroba vozu Bulgaralpine. Těchto automobilů se vyrobilo jen 60 až 120 (údaje se liší). Někdy se ovšem uvádí, že se na nich závodníci Ilja Čubrikov a Atatas Taskov zúčastnili v roce 1968 Rallye Monte Carlo. Dnes jsou ovšem prakticky neznámé.

Cimos
Francouzské automobilky v minulosti nespolupracovaly pouze s Bulharskem, ale také s Jugoslávií. Vznikla tak značka Cimos. Že vám tento název nic neříká? Pak doplňme, že se jedná o složeninu slov Citroën a Tomos, což byl tehdejší jugoslávský podnik. Tato společnost vyráběla např. lokální variantu modelu Citroën GS, ale také proslulý Citroën 2CV, kterému se říkalo rovněž Kachnička. Zajímavostí je, že daná značka přežila do dnešních dní, přičemž se aktuálně soustředí na výrobu dílů právě pro automobilový průmysl. Sídlí ve Slovinsku a je prý zářnou ukázkou toho, jak se mohl socialistický podnik úspěšně adaptovat na nové podmínky.
Peel
The Peel Engineering Company byla společnost, která sídlila na ostrově Man, který leží mezi Anglií, Skotskem, Irskem a Walesem v Irském moři. Ačkoli vyráběla primárně laminátové čluny a kapotáže pro motocykly, v letech 1962 až 1965 k nim přibylo rovněž tříkolové mikroauto Peel P50. Jeho výroba přitom byla obnovena v roce 2010 a dokonce se dostalo do Guinessovy knihy rekordů, a to jako nejmenší sériově vyrobené auto. Další zajímavost? Původní model ze 60. let 20. století neměl zpátečku, ale rukojeť na zadní části. Vzhledem k velmi nízké hmotnosti s ním totiž bylo snadné fyzicky manipulovat.
Pyeonghwa Motors
U této automobilky zaujme už země původu, totiž Korejská lidově demokratická republika, ale také její původní vlastníci. Ačkoli byla v roce 2013 podle „pěkné“ tradice, kterou známe i z naší historie, bez milosti zestátněna, do té doby ji vlastnila jihokorejská firma Pyonghwa Motors of Soul, severokorejský podnik Ryonbong General Corp a společnost, za níž stála Církev sjednocení Sun Myung Moona. Tento náboženský vůdce a jeden z dalších mesiášů byl známý i svými obchodními aktivitami. Členové církve přitom daného pána a jeho manželku Hak Ja Han považují za své „pravé rodiče“.
Bufori
Bufori je malajská automobilka, o které většina lidí na Západě s největší pravděpodobně nikdy neslyšela. Přesto existuje již od poloviny 80. let 20. století a má poměrně zajímavé zaměření. Vyrábí totiž luxusní automobily v omezeném počtu kusů. Společnost sídlící v Kuala Lumpur konkrétně nabízí vozy, které jsou inspirované americkými kupé ze 30. let. Pokud byste si je ovšem chtěli pořídit, zřejmě neuspějete. V každém případě model Bufori Geneva je opravdu zajímavým vozidlem, byť by na českých silnicích s největší pravděpodobností působil dosti zvláštně.

Gatter a Gordon
Rovněž u nás sídlily či sídlí automobilky, které nejsou příliš známé. V minulosti sem patřila např. značka Gatter. Inženýr Willibald Gatter, sudetský Němec ze severu Čech, svá auta dokonce jednu dobu nazýval „lidový vůz“, tedy Volkswagen. V současné době u nás existuje např. značka Gordon, která sídlí v Plzni. Tato automobilka přitom přežila již dvě „klinické smrti“ a existuje zhruba 30 let. Jediným vyráběným modelem je přitom Gordon Roadster, což je dvoumístný vůz, který v sobě snoubí design klasických modelů Aero 30 a Aero 50, stejně jako roadsterů z Velké Británie.
Zdroje: Aktuálně, Deník, Wikipedia