Aktuální upozornění: Máte poslední možnost přejít jinam. Kdo to nestihne do konce září, má smůlu
Někdy je potřeba změnit pojišťovnu, ať už z jakéhokoliv důvodu. Může jít například o nespokojenost s výběrem proplácením služeb, dostupnost lékařů, kteří s danou pojišťovnou spolupracují nebo touha po lepších benefitech.
Pokud ale takový krok chcete podstoupit, měli byste vědět o pravidlech, které jsou se změnou spojené. My vám poradíme, jak při střídání pojišťoven postupovat, a hlavně do kdy nejpozději změnu podstoupit.
Změna zdravotní pojišťovny má svá pravidla
Změnu zdravotní pojišťovny můžete provést jen dvakrát do roka, a to ještě v přesný termín. Vždy k 1. lednu a k 1. červenci. Jenže žádost je potřeba podat nejpozději tři měsíce před požadovaným datem změny. Takže jestli chcete mít od příštího roku novou pojišťovnu, měli byste stihnout podat žádost teď – do konce září. Dobu pro podání žádosti ukládá zákon, takže když to nestihnete řádně, jen těžko pak pozdní podání uhádáte.
Přestup k pojišťovně jde provést i v případě, že máte jako klient u své současné pojišťovny dluh na pojistném nebo pokutách. Ale i když pojišťovnu změníte, dluh vám v žádném případě nezaniká, stará pojišťovna ho po vás dále bude vymáhat.

Kdy se vyplatí změna pojišťovny?
Změna zdravotní pojišťovny se vyplatí hlavně tehdy, když nejste spokojení se službami a benefity. To například znamená, že služby, které preferujete, nemusí vaše současná pojišťovna proplácet, zatímco jiná ano. Rozdílná nabídka se týká i léčebných kúr, příspěvků na sportovní aktivity, očkování i speciální péče, třeba pro těhotné.
Při výběru nové pojišťovny si vždy ověřte, zda má smlouvy s lékaři a zdravotnickými zařízeními, které navštěvujete a do jakých docházíte. Seznam benefitů a služeb najdete na webových stránkách pojišťovny, kde je i seznam jejich poskytovatelů. Nebo se můžete poradit přímo s vaším praktickým lékařem.
Jak postupovat při změně pojišťovny?
Při změně zdravotní pojišťovny je samozřejmě nejdůležitějším krokem to, kterou pojišťovnu si zvolíte jako tu novou. Přihlášku vyplníte online na webových stránkách dané pojišťovny, můžete i osobně na pobočce nebo poslat poštou. Některé pojišťovny také nabízejí využití bankovní identity k tomu, abyste žádost vyplnili a odeslali okamžitě . Myslete ale na to, že přihlášku je potřeba podat nejpozději tři měsíce před plánovaným datem změny.
Po podání přihlášky se o většinu administrativy postará nová pojišťovna, vyřídí za vás i odhlášení z té staré, takže o to se starat nemusíte. Když změna řádně proběhne, obdržíte kartičku pojištěnce. Tu starou je nutné vrátit původní pojišťovně, můžete tam zajít nebo ji zaslat poštou. Ještě vás čeká oznámení úprav zaměstnavateli, a to do 8 dnů od data přeregistrace, aby za vás mohl správně odvádět pojištění. Živnostníci změní údaje u platebního příkazu za pojištění.

Na co si dát pozor?
Při změně zdravotní pojišťovny může být potíž v tom, že během přechodového období nemusíte mít nárok na některé benefity, které vám pojišťovna dosud poskytovala. Může jít například o příspěvek na zdravotní pobyt nebo na dentální hygienu. I když podáte přihlášku k té nové, jste prakticky pořád u té staré pojišťovny, dokud není vše vyřízené.
Pokud se s podáním žádosti opozdíte, pojišťovna vaši žádost automaticky zařadí do dalšího pololetí. Takže si pospěšte. Bližší informace získáte na webu pojišťovny, na pobočce nebo na infolince. Většina těchto informací by také měla být zanesena ve smlouvě s pojišťovnou.
Zdroje: penize.cz, e15.cz, e15.cz, finance.cz