Přes 90 tisíc měsíčně a k tomu 30 000 bonus. Tato profese hledá nové lidi
Existují povolání, která nejsou jen prací, ale životním posláním. Přitahují svou náročností, prestiží a skvělým ohodnocením, ale zároveň budí respekt svými požadavky. Některé profese jsou zkrátka jiné – a my vám dnes představíme jednu z nich.
V této práci budete řešit pouze běžné pracovní povinnosti, ale jde tu především o zodpovědnost, adrenalin a pocit, že to, co děláte, má skutečný význam. Vykonávat takovou práci není snadné, protože kombinuje náročnost, preciznost a schopnost zvládat stresové situace. Na druhou stranu přináší nejen pocit naplnění, ale i atraktivní odměnu, dlouhodobou stabilitu a prestiž, která se jen tak nevidí. Možná právě teď nastal čas zvážit, jestli by vás něco podobného nelákalo.

Práce snů
Řízení letového provozu patří k nejdůležitějším článkům moderního letectví. Bez nich by se letecká doprava jednoduše zastavila. Přesný odhad, chladná hlava a zvládání stresu jsou v téhle práci na denním pořádku. A co plat? Startujete na krásných 91 tisících korunách měsíčně, k tomu si připočítejte bonusy za noční směny, svátky nebo neděle – další desítky tisíc. K tomu vás čeká spousta zajímavých benefitů, jako jsou rehabilitační služby a regenerační pobyty, jazykové kurzy, podpora osobnostního rozvoje, podnikové letní tábory pro děti a nebo třeba sportovní zařízení přímo v areálu pracoviště.
Tato práce ale rozhodně není pro každého. Už samotné výběrové řízení připomíná síto, kterým projde jen zlomek zájemců. Uchazeč musí mít maturitu, komunikativní angličtinu na úrovni B2, být trestně bezúhonný a fyzicky zdatný, projít psychotesty i přísnou zdravotní kontrolou. A to je jen začátek. “Vedle výborné angličtiny je pro výkon profese řídicího nutná také odolnost proti stresu, rychlé logické myšlení a dobrá prostorová představivost,“ uvádí Richard Klíma na stránkách aeroweb.cz.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Jak probíhá výcvik
Každý rok se přihlásí kolem 400 lidí, ale jen cca 20 lidí z nich se dostane k samotnému výcviku. První fáze zahrnuje teoretickou přípravu a trénink na simulátorech, následuje specializační kurz a pak praktický trénink na konkrétním stanovišti. Přitom základní výcvik trvá devět měsíců, specializační kurz tři měsíce a místní výcvik na simulátorech až dva roky. Říkáte si, že je to dlouhá cesta? Možná ano, ale výsledek za to stojí.
Být řídicím letového provozu totiž znamená mít na starosti tisíce životů. Nad Českem denně proletí průměrně kolem 2000 letadel, a vaším úkolem by bylo zajistit, že všechno klapne na jedničku. V každém okamžiku pracují u radarů desítky řídicích, kteří sledují přistání, vzlety i pohyb letadel nad naším územím. Práce je to náročná, ale taky mimořádně zajímavá. Čeští řídicí navíc patří k těm nejlepším v Evropě.
Prestižní povolání, o které není rvačka
Kromě nadstandardního platu se tahle profese pyšní i dalšími benefity. Stabilní zaměstnání, špičkově vybavené prostředí, pravidelné vzdělávání a dlouhodobá perspektiva. A pokud máte rádi adrenalin, tady si ho užijete dostatek. Bohužel zájem o tuhle práci v posledních letech klesá, a to především kvůli náročnosti. Jde totiž o extrémní psychickou a fyzickou zátěž, kterou ne každý zvládne.
V současné době má sice Česko poměrně dostatek řídicích, ale budoucnost může být problematická. Mnoho lidí, kteří nastoupili v 90. letech, se chystá do důchodu, což znamená nutnost najít a vyškolit nové lidi. A to není vůbec jednoduché. Vedoucí letecké školy Václav Marvan přiznává, že ideální by byl dvojnásobek uchazečů, aby bylo z čeho vybírat. Řízení letového provozu tak stojí před výzvou najít způsob, jak přilákat nové talenty a ukázat, že tahle práce má pořád co nabídnout.
Zdroje: idnes.cz, kariera.rlp.cz, rlp.cz, aeroweb.cz