Je to tady: První zákaz aut je realita. V Evropě padlo finální rozhodnutí a Česko se z toho jen tak nevylíže
To, o čem se roky jen šeptalo, se stalo skutečností. Varování odborníků i hrozby ekologických aktivistů byly dlouho brány na lehkou váhu. Ale teď už není kam couvnout. V jedné evropské zemi padlo rozhodnutí, které otřese celým automobilovým světem.
Všechno naznačovalo, že tenhle moment přijde. Otázka nebyla, jestli se to stane, ale kdy to přijde. A ten čas už nastal. Zatímco u nás se o změně jen debatuje a konkrétní termín realizace je ve hvězdách, v jiné evropské zemi už padlo rozhodnutí. Jednou provždy tam totiž zakázali prodej automobilů, jaké jsme doteď znali a využívali.
Končí oficiálně a navždy
Norsko jako první evropská země oficiálně oznámilo, že končí s prodejem aut se spalovacími motory. A to už od tohoto roku. V nabídce norských prodejen už teď nenajdete klasické automobily na benzín nebo naftu. Prodejci nabízí výhradně elektromobily. Zákaz se vztahuje na všechny nově registrované vozy.

Změna ale nepřišla zničehonic. Norsko se na tento krok připravovalo už od roku 2016. Postupně začalo zvýhodňovat majitele elektromobilů tak, aby byli i ostatní motivovaní k jejich koupi a užívání. Od nulového DPH při koupi elektroauta přes zvýhodněné mýtné až po parkování ve městech bez poplatku.
Tato skandinávská země se tak stává první vlaštovkou, která ukazuje, jak může v budoucnu vypadat doprava i v jiných státech. Elektromobilita zkrátka už není jen otázkou budoucnosti, ale realitou.
Evropa je další na řadě
Evropská unie se k podobnému kroku zavázala také – i když s mírnějším tempem. Od roku 2035 má být v celé EU zakázán prodej nových vozů se spalovacím motorem.
Neznamená to ale, že od té chvíle budou po silnicích jezdit jen elektromobily. Stejně jako v Norsku, i u nás by měl zákaz platit jen pro nově prodávaná a nakupovaná auta. Pokud si tedy například v roce 2034 koupíte nový automobil na benzín, můžete ho bez problému užívat roky až do jeho odstavení kvůli špatném stavu.
Změna se tak bude týkat především výrobců a prodejců. A právě tady nastává zásadní otázka: Jsou státy jako Česko na něco takového vůbec připravené?

Česko v ohrožení?
Pro Česko, kde je automobilový průmysl jedním z hlavních tahounů ekonomiky, je tohle rozhodnutí jako studená sprcha. Automobilky, dodavatelé dílů i servisy se budou muset připravit na největší změnu v historii dopravy. A ne každý bude mít čas nebo peníze se přizpůsobit.
Země jako Německo nebo Francie už na přechod k elektromobilitě připravují dotační programy, masivní investice do infrastruktury a podporu výzkumu. Česko ale zatím spí na vavřínech. „Rychlonabíječek“ pro elektromobily je stále málo, v některých regionech dokonce chybí úplně. A řidiči? Většina z nich se zatím elektromobilů spíš bojí, než že by je vítala.
Čeští ekonomové navíc varují, že by přechod na elektroauta mohl být problematický. Pokud se na něj naše země nezačne systematicky připravovat, může podle nich změna zlikvidovat tisíce pracovních míst a zbrzdit ekonomiku. A to zdaleka není všechno – i náš životní styl bude muset projít zásadní úpravou.
Doba výfuků končí
Ať už se nám to líbí, nebo ne, jedna věc je jistá: Spalovací motory to mají spočítáno. Norsko ukázalo, že zákaz prodeje spalovacích vozů není jen vzdálený plán na papíře, ale skutečnost, která přichází rychleji, než bychom čekali. A zbytek Evropy, včetně Česka, už nejspíš nebude mít na výběr – bude se muset přizpůsobit.
Zatímco teď ještě stále tankujeme u benzinky, za pár let nás možná čeká úplně jiný svět – tichý, bez emisí, ale také náročný a plný výzev. Jedno je jisté: Motorismus jak ho známe právě míří do svého závěrečného kola. A kdo zaspí start, může se pěkně divit.