Na tuto pozici hledají lidi i bez zkušeností a platí až 85 000 Kč. Češi se hlásí ve vlnách
V době, kdy se lidé přetahují i o místa za 30 tisíc, se objevují nabídky, které vypadají jako z jiného světa. Firmy berou úplné nováčky, a ještě jim za to štědře zaplatí. Práce to není pro každého, ale kdo ji zkusí, ten má často jasno – tahle šance se nedá odmítnout.
Na sociálních sítích i v náborových skupinách se objevují desítky komentářů lidí, kteří se rozhodli změnit svůj život od základů. Dřív pracovali ve skladu, na kase nebo byli na úřadu práce. Báli se o své místo a s vydělanými penězi sotva vyšli. Teď brázdí Evropu, mají stabilní lukrativní příjem a ještě něco navíc – zážitky na celý život. Nejde o žádnou exotickou profesi, ale o povolání, které je dlouhé roky považováno za náročné a málo atraktivní. Situace se ale změnila, a když teď nabízí i volné víkendy a vysoký plat, Češi jdou do toho.
Bez praxe k výplatě jako „ajťáci“
Jde o práci řidiče kamionu v mezinárodní dopravě (MKD). Zatímco dřív bylo toto povolání výsadou zkušených „mazáků“ s tisíci naježděnými kilometry, dnes se do kabiny kamionu dostanou i úplní nováčci bez zkušeností. Firmy totiž nabízejí nejen výcvik a řidičák za zvýhodněných podmínek, ale často i štědrý náborový příspěvek a zajištěné ubytování.

Řidiči MKD dnes běžně vydělávají mezi 50 až 85 000 Kč. A spoustě z nich už při nástupu zaměstnavatelé slibují volné víkendy. Podmínkou je chuť cestovat, zodpovědnost a ochota trávit čas mimo domov. Náročné? Ano. Ale spousta lidí tvrdí, že tahle práce jim doslova zachránila život.
„V práci mě dusili, byl jsem bez peněz. Teď mám klid, po cestě poslouchám písničky, jezdím a vím, že rodinu v pohodě uživím. Žena nejdřív špačkovala, ale teď je ráda,“ svěřil se čtyřicetiletý Tomáš, který jezdí kamionem do Francie, ale i Dánska.
Do kabiny míří i ženy
Jestli si říkáte, že je to zase práce jen pro muže a ženy ji dělat nemohou, tohle vás překvapí. Doba se změnila a na cesty kamionem se stále častěji vydávají i ženy řidičky. Podle průzkumu z roku 2024 je z těch, kteří v Evropě vykonávají povolání profesionálního řidiče kamionu, celých 6 % žen. Ještě před deseti lety to bylo zhruba o polovinu méně. Trend žen „kamioňaček“ je zkrátka na vzestupu.
Firmy už nezarazí, že se k výběrovému řízení přihlásí i Češky. Namísto udivené zpětné vazby reagují na spoustě místech aktivní podporou – nabízejí školení, flexibilnější rozvrh i dvojice, kde jezdí žena a muž společně. Důvody, proč se ženy pro tuto práci rozhodnou, jsou podobné jako u mužů: chtějí finanční nezávislost, změnu, dobrodružství i změnu od stereotypní rutiny předchozího nedostatečně ohodnoceného povolání.

Pro zahraniční firmy? Vyplatí se
Čeští řidiči kamionů si navíc mohou sáhnout na ještě vyšší částky, pokud jezdí pro německé nebo švýcarské firmy. Podle aktuálních nabídek práce si konkrétně ve Švýcarsku za stejnou práci můžete vydělat až 135 000 Kč – a pozor, to je čistá mzda. Zní vám to pohádkově? Pak vás určitě budou zajímat podmínky získání místa s takovým platem: němčina na úrovni B1, řidičské oprávnění CE, zkušenosti s řízením kamionu s přívěsem a ochota pracovat na směny.
Řada řidičů kamionu začíná u českých firem a po čase začínají zjišťovat, že existují místa, kde si mohou ještě přilepšit. Někteří dokonce skočí po zajímavé nabídce od zahraniční firmy bez větší přípravy a jazyk se učí až „za pochodu“.
Dřina i nečekaná svoboda
Povolání řidiče mezinárodní kamionové dopravy rozhodně není pro každého a má spoustu minusů. Dlouhé trasy, minimální kontakt s rodinou a neustálé dodržování časových harmonogramů mohou být pro mnohé zátěží – psychickou i fyzickou. Spí se v kabině, z dlouhého řízení řidiče často bolí záda a životospráva na cestách dává tělu zkrátka zabrat.
Na druhou stranu je ale tato práce plná benefitů, které byste možná nečekali. Začněme u peněz – to, co dnes berou mnozí řidiči MKD, si nevydělají ani zkušení specialisté v kanceláři. Kromě mzdy dostávají řidiči příplatky za každou cestu, diety, odměny za včasné dodání a často i náborové bonusy. Kromě finanční stránky si ale spousta řidičů pochvaluje také klid a nečekaný pocit svobody. Kvůli cestování, poznávání nových míst a „čisté hlavě“ při řízení by svou práci ani za nic nevyměnili.
To, jestli převáží plusy, nebo minusy, je u každého individuální. Jisté ale je, že už teď je o povolání řidiče mezinárodní kamionové dopravy velký zájem. Hlásí se mladí po škole bez zkušeností, ale i lidé po padesátce. Muži i ženy. A všichni mají jedno společné – chtějí nový začátek, dobře placenou práci a život, který přinese dobrodružství. A ten za volantem kamionu tohle rozhodně splňuje.