Zní to jako ezoblábol. Ale tisíce lidí tvrdí, že jim tahle změna přinesla peníze i klid na duši
Kdyby tak stačilo změnit jednu jedinou věc a rázem byste přestali mít problémy se sebevědomím, úzkostmi a měli na bankovním účtu více peněz. Možná to jde. Stačí se zbavit jedné věci, kterou máte v telefonu.
Dnes už nejsou sociální sítě pouze výsadou mladých. Nejmladší generace se pohybuje na TikToku, mladé maminky na Instagramu a starší generace na Facebooku. Nicméně na sociálních sítích se všichni snažíme prezentovat tak, jak chceme, aby nás vnímalo okolí. Jen málokdy zveřejníme fotky s nepovedeným make-upem nebo pupínkem na tváři.
Většinou sdílíme šťastné snímky s rodinou nebo fotografie luxusních dárků, které jsme dostali k Vánocům. Případně se chlubíme perfektní postavou z pláže. Tím, že se nám podařilo úspěšně zhubnout a zároveň i tím, že jsme našetřily na dovolenou v exotice. Těmito ukázkami luxusního životního stylu na sociálních sítích jsou známé hlavně celebrity. Tito influenceři na sítích prodávají reklamu na dokonalý život. Protože vypadá jejich život skvěle, ostatní od nich mají tendenci kupovat produkty, které nabízejí.
Být influencer je práce
Podle průzkumu Nielsen Trust in Advertising důvěřuje online sdíleným názorům na produkty (včetně těch, které sdílí influenceři) 71 % spotřebitelů. Ti chovají k influencerům citovou vazbu. Mají tak tendenci koupit si spíše produkt, který jim doporučí jejich oblíbený influencer. Ten ovšem na takovýchto reklamách vydělává. Nejedná se pouze o dobré rady, ale také o byznys. Influencer může dostat od firmy zaplaceno za to, aby mluvil o jejím produktu a dělal mu reklamu.

Sociální sítě nám ničí sebevědomí
Zřejmě jste zaznamenali příběhy některých lidí, kteří si sociální sítě smazali a nyní tvrdí, že jim je lépe. Určitě máte někoho takového i ve svém okolí. Co když za tím ale nejsou jen nějaké „ezobláboly“ o pochopení sama sebe? Odborníci skutečně upozorňují na to, že v nás mohou sociální sítě vzbuzovat stres a úzkosti. Porovnáváme se na nich totiž s ostatními a ve skrytu duše pak toužíme být bohatší, mladší, hubenější…
Studie publikovaná ve Frontiers in Psychology potvrdila, že vystavení se idealizovaným příspěvkům na sociálních sítích zvyšuje pocity úzkosti a snižuje sebevědomí. Dr. Albers z Cleveland Clinic z toho důvodu radí netrávit na sítích více než půl hodiny denně.
Lidé chtějí od influencerů autenticitu
Prodej luxusních značek přesto klesá. Přestože by se tak na první pohled zdálo, že instagramové celebrity poptávku po taškách Gucci nebo Louis Vuitton zvýší, opak je pravdou. Jedním z důvodů může být i ekonomická situace. Nicméně nové výzkumy ukazují, že na první pohled neupřímní influenceři ztrácejí na popularitě. Uživatelé preferují spíše ty, kteří je každý den nezahrnují novými oblíbenými produkty za tisíce korun. Touží po autenticitě.

Čtenářka funguje bez sítí a je šťastnější
Mnozí lidé si také dopřávají detoxikaci od sociálních sítí. Na týden nebo měsíc si je odinstalují. Případně si je kompletně smažou. Přichází pocit svobody. Najednou totiž nemusíme sledovat, co je zrovna in, a vnitřně necítíme tlak na to, abychom si koupili třeba nejnovější kabelku, kterou mají všichni na TikToku. Naopak utrácíme za to, co nás doopravdy těší. To potvrdila i naše čtenářka Lucie, která si sociální sítě kompletně vymazala před půl rokem.
„Původně to mělo být na měsíc, ale zalíbilo se mi to, a teď už bych neměnila. Najednou jsem nevěděla, co s volným časem. Začala jsem znovu číst a cvičit. Chodila jsem dřív spát a lépe se mi usínalo, protože jsem večer nekoukala do mobilu. Zklidnila jsem se, přijdu si vyrovnanější, méně úzkostná a hlavně jsem ušetřila. Už nepotřebuji mít nejnovější trendy,“ napsala nám.
Zkuste digi detox
Digitální detox můžete zkusit také. Sledujte, zda bude mít vliv na váš spánkový režim. Lidé, kteří večer hledí do mobilu, obecně hůře usínají. To z důvodu působení modrého světla, které blokuje spánkový hormon melatonin, jenž nám pomáhá usnout. Zjistěte, zda se změna nějak odrazí na vaší peněžence. Jestli méně nakupujete a jestli třeba obecně chodíte více mezi lidi nebo se věnujete aktivitám, na které byste jinak neměli čas.
Zdroje: influencity.com, jedfoundation.org, newsroom.clevelandclinic.org