Z této otázky letošní maturanti šílí. Sepisují petice a požadují vysvětlení. Zvládli byste ji?
Maturita je pro tisíce studentů každoročně vrcholem středoškolského studia, ale letošní ročník se zapsal do historie už během prvních květnových dnů. Sociální sítě zaplavily výkřiky zoufalství, studenti sepisují petice a žádají vysvětlení i zásah ministerstva školství. Některé otázky v didaktických testech z matematiky a češtiny totiž údajně podle mnohých překročily hranici běžného středoškolského učiva a staly se doslova strašákem letošní maturity.
Zatímco někdo tvrdí, že jde o přehnanou hysterii, jiní upozorňují na reálné problémy, které mohou rozhodnout o budoucnosti tisíců mladých lidí. Zvládli byste letos maturitu vy?
Matematika: otázka, která spustila lavinu
Matematika je už tradičně předmětem, který dokáže studentům pořádně zamotat hlavu. Letos však test z matematiky vyvolal doslova bouři nevole. Podle studentů i části učitelů byla obtížnost mimořádná a test se vymykal standardům předchozích let.
„Domníváme se, že obtížnost testu výrazně překročila úroveň běžně očekávanou u maturitních zkoušek a vymykala se standardům předchozích ročníků,“ stojí v petici, kterou během několika dnů podepsalo přes devět tisíc maturantů – tedy více než polovina všech, kteří letos matematiku skládali.

Jednou z úloh, která studenty zaskočila, byla tato:
V nekonečné geometrické posloupnosti (an)n=1∞ platí: a₃ = 5, a₄ / a₂ = 9. Vypočtěte pátý člen a₅ posloupnosti. Určete, kolikrát větší je součet členů a₅ + a₆ než součet členů a₁ + a₂.
Na první pohled jde o úlohu, která by mohla být součástí i přijímacích zkoušek na vysokou školu. Vyžaduje nejen znalost vzorců pro geometrickou posloupnost, ale i schopnost logicky uvažovat a správně dosazovat. Pro řadu studentů, kteří se s podobnými úlohami setkali jen okrajově, byla tato otázka doslova noční můrou.
„Test byl určitě náročný, ale nepřišlo mi, že bych ho jako gymnazista neměl zvládnout. Všechny úlohy jsem nestihl, což ale není vina testu, protože jsem se přípravě moc nevěnoval. Petici jsem proto nepodepsal. Nicméně si dokážu představit, že maturanti na SŠ, kde se matematice méně věnují, mohli mít s velkou částí úloh problém, takže založení petice rozumím,“ popsal svůj pohled jeden z letošních maturantů.
CERMAT, organizace zodpovědná za přípravu maturit, zatím trvá na tom, že test odpovídal požadavkům a byl sestaven podle platného katalogu. Nicméně tlak studentů i učitelů roste a mnozí žádají, aby byla hranice pro úspěšné složení zkoušky snížena, podobně jako v roce 2021, kdy k tomu došlo kvůli pandemii.

Pojďte si s námi procvičit mozkové závity
Na trhu prodávají borůvky dva prodejci. První prodává 1 litr za 150 korun, přitom 1 litr borůvek má hmotnost 650 g. Druhý prodejce borůvky váží a za 0,5 kg se zaplatí 120 korun. Zákazník koupil levnější borůvky celkem za 600 korun.
Vypočtěte, za kolik korun by zákazník koupil dražší borůvky o stejné hmotnosti.
Tak schválně, dobrali jste se ke stejnému výsledku? Pokud ne, zkontrolujte si postup.

Čeština: nejednoznačné otázky a kulturní pasti
Ani maturita z českého jazyka se letos neobešla bez kontroverzí. Studenti si stěžují na nejednoznačně formulované úlohy a otázky, které podle nich přesahují rámec běžného středoškolského vzdělání.
„Mají více času a zhruba stejně náročný test jako deváťáci, potřebují dvaadvacet bodů z padesáti… Myslím, že víc nemohou chtít,“ komentoval situaci známý lektor Jarmil Vepřek alias Běžící češtinář.
Někteří studenti a učitelé upozorňují, že úlohy jsou náročné zejména pro studenty odborných škol, kteří se s literárními pojmy nebo kulturními reáliemi setkávají jen okrajově. I proto vznikla petice za snížení bodové hranice pro úspěšné složení testu z češtiny, kterou podepsaly stovky studentů.
CERMAT však kritiku odmítá. Podle něj jsou úlohy sestavené podle veřejně dostupného katalogu požadavků a náročnost testu odpovídá tomu, co by měl maturant zvládnout.
Letošní maturita tak ukázala, jak rozdílné jsou představy o tom, co by měl maturant umět. Zatímco část odborníků tvrdí, že otázky byly přiměřené a odpovídají požadavkům na středoškolské vzdělání, tisíce studentů mají opačný názor a cítí frustraci z nejednoznačnosti, složitosti i časového presu. Petice, které letos vznikly, žádají především přezkoumání problematických úloh a případné snížení hranice pro úspěšné složení zkoušky.
A co vy? Zvládli byste vypočítat pátý člen geometrické posloupnosti, kde znáte třetí člen a poměr dvou sousedních členů? Poznali byste v recenzi „zlatou kapličku“ jako Národní divadlo? Zdánlivě jednoduché otázky mohou být pro někoho pastí a úspěch často závisí nejen na znalostech, ale i na schopnosti rychle a správně uvažovat pod tlakem.
Maturita zkrátka není jen zkouškou vědomostí, ale i psychické odolnosti. Letošní ročník to dokázal víc než kdy jindy. Ať už stojíte na straně studentů, nebo CERMATu, otázky, které letos maturanty rozvášnily, by možná potrápily i nejednoho dospělého.
zdroje: petice.com, statnimaturita-matika.cz, hrot24.cz, statnimaturita-cestina.cz