Šla jsem na pohovor a nadiktovala jim tam své podmínky. Splnili je do puntíku a přihodili 20 tisíc navrch
Pracovní pohovory už dávno nejsou jen o tom, že sedíte a čekáte, jaké otázky vám personalista položí. Dneska si čím dál víc lidí rovnou řekne, co na nové pracovní pozici očekávají. Bára je toho ukázkový příklad, a nejen že zaměstnavatel její podmínky splnil, ale ještě přihodil 20 tisíc korun navrch.
Bára po pěti letech ve velké firmě cítila, že stojí na jednom místě a nikam se neposouvá.
„V práci to bylo stále o tom samém, pořád stejné tabulky, úkoly, žádné nové požadavky. Potřebovala jsem změnu. Nejen v práci, ale i v celkovém přístupu,“ vzpomíná Bára na moment, kdy se rozhodla hledat novou práci.
Prostě jsem si řekla o to, co chci
Na pohovor ve své vysněné firmě se důkladně připravovala. Když padla otázka, co očekává od zaměstnavatele, Bára se nadechla a začala vyjmenovávat: slušný plat, příspěvky na vzdělávání, jazykové kurzy, kartu na sport, možnost mentoringu a přístup do akademie.

„Trochu jsem se bála, jestli jsem to nepřehnala, ale bylo mi jasné, že když si o to neřeknu teď, bude obtížné to získat později. Chtěla jsem tím ukázat, že mi nejde jen o peníze, ale že se chci opravdu někam posunout,“ říká Bára otevřeně.
Výsledek přišel za dva dny a překvapil ji.
„Čekala jsem kompromis, ale oni mi nabídli přesně to, co jsem chtěla. A navíc k tomu přihodili ještě 20 tisíc korun jako bonus za odvahu a jasně nastavené cíle,“ směje se teď spokojeně.
Benefity, které zaměstnance opravdu lákají
Bářina zkušenost není neobvyklá. Dnešní zaměstnavatelé dobře vědí, že klasické stravenky, firemní telefon nebo Multisport karta už nikoho neohromí. Dokonce i pět týdnů dovolené nebo sick days dnešní zaměstnanci berou jako samozřejmost. Naopak stále víc táhnou benefity, které člověka opravdu rozvíjejí, patří sem jazykové kurzy, profesní vzdělávání, mentoringové programy nebo přístup k online vzdělávacím platformám. V oblibě je také příspěvek na penzijní pojištění nebo na dopravu, pokud zaměstnanec dojíždí. Zaměstnavatelé díky těmto benefitům nabírají lidi, kteří se chtějí posouvat dál, a zároveň si je lépe udrží.
Co dnes firmy běžně nabízejí
Častou odměnou jsou výroční bonusy, finanční prémie nebo třeba možnost práce z domova. Stále častěji se ale objevuje i flexibilní pracovní doba nebo dokonce čtyřdenní pracovní týden. Kdo si chce dnes udržet kvalitní lidi, musí jít s dobou. Někteří zaměstnavatelé přispívají také na zdravotní péči v podobě soukromých klinik, příspěvků na prevenci a také sick days, tedy dny, kdy člověk může zůstat doma bez nutnosti opatřit si neschopenku.
“Nejčastěji využívají lidé sick days v sektorech bankovnictví (69 %) a pojišťovnictví (67 %), na třetím místě je s odstupem sektor poradenství a konzultačních činností (54 %), na čtvrtém pak státní a veřejná správa a samospráva (53 %),“ uvedl Miroslav Dravecký z portálu Platy.cz.
„Benefit nadstandardní zdravotní péče mají nejčastěji zaměstnanci v sektorech bankovnictví, telekomunikace, nemocnice a zdravotní péče, a také v chemickém a farmaceutickém průmyslu. Zdravotní připojištění je pak nejvíce využíváno v pojišťovnictví, chemickém a farmaceutickém průmyslu, poradenství a v sektoru energetiky. Proplácení relaxačních a rekreačních aktivit pak v těžebním průmyslu, bankovnictví, lesnictví a pojišťovnictví. Tyto benefity nejsou ale tak časté, jako právě sick days,“ doplnil Miroslav Dravecký.

Jak firmy využívají benefity k přilákání zaměstnanců
Dobře nastavené benefity nejsou jenom odměnou pro zaměstnance, ale hlavně chytrým způsobem, jak si kvalitní zaměstnance udržet. Když totiž dostanou to, co opravdu chtějí a potřebují, nemají důvod utíkat jinam. Proto dnes roste popularita tzv. cafeteria benefitů, tedy jakýchsi věrnostních programů pro zaměstnance, které jim umožňují za předem stanovených podmínek sbírat kredity, body nebo poukázky, které pak mohou proměnit za odměny dle vlastního výběru z předem dané nabídky. V nabídce bývá třeba jazykový kurz, sportovní karta nebo třeba příspěvek na dětské kroužky.
„Zejména u mladších generací si všímáme potřeby flexibility a volnosti práce. V rámci kafeterie si mohou jednotliví lidé zvolit, za co své body uhradí, mladší generace spíše body využívají k nákupu Multisport karty, aby mohli sportovat,“ uvádí Klára Černá z ČSOB.
Firmy, které chtějí uspět na trhu práce, musí průběžně sledovat, jaké benefity zaměstnanci využívají a co jim skutečně pomáhá. Důležité je, aby byly flexibilní a uměly rychle reagovat na to, co lidé opravdu chtějí.
„V mém případě se to firmě evidentně vyplatilo. Já mám práci, která mě baví, a firma získala někoho, kdo má jasnou motivaci a chuť růst. Myslím, že to nakonec ocenili všichni,“ uzavírá Bára svůj příběh s úsměvem.
zdroje: businessinfo.cz, sloneek.cz, welcometothejungle.com,