Nikde na světě neumí českou recepturu napodobit tak dobře. Američané by se pro ni vzdali občanství
V jedné internetové diskusi nás zaujal příspěvek od Američana, který v nadsázce napsal, že by se klidně vzdal svého občanství, kdyby se mohl naučit perfektní recepturu na jednu českou specialitu. Komentář okamžitě získal stovky lajků od lidí z celého světa, kteří s ním souhlasili. V reakcích na to v nadsázce sdíleli, že za něco podobného by prý dali cokoliv, od svých úspor až po všechny tajné rodinné recepty.
Je to specialita, kterou zná v Česku snad úplně každý. Receptura, která se v různých variantách připravuje už po generace, a přesto jí my sami často nevěnujeme velkou pozornost. Pro cizince je to ale doslova poklad. Co je tou tajemnou lahůdkou a proč ji lidé ze zahraničí tolik milují?
Unikátní český zlatavý mok
Samozřejmě se jedná o české pivo. Neexistuje snad žádný jiný nápoj, na který by Češi mohli být právem pyšní. Podle odborníků je právě české pivo jedním z nejlepších na světě. Potvrzují to i odborné analýzy a testy, například mikrobiolog a přední český odborník na pivovarnictví Karel Kosař tvrdí, že české pivo má unikátní vlastnost, kterou označuje slovem „pitelnost“. A právě ta je pro česká piva typická.
„Spočívá v tom, že vy uhasíte žízeň, ale pořád máte chuť na další pivo. To je způsobeno zřejmě kombinací sacharidů a hořkých látek z chmele, které způsobí vysychání sliznice a nutí vás pít pivo dál a dál, i když fyziologicky už žízeň nemáte,“ prozradil.

Za kombinací příjemné hořkosti a jemnosti stojí typický český chmel, především slavný žatecký poloraný červeňák. Podle belgického pivního experta Denise De Keukeleireho je to právě aroma žateckého chmele, které stojí za tím, že česká piva mají nenapodobitelnou chuť a vůni.
Unikátní chuť však není jen zásluha chmele. Důležitý je také postup, jakým se pivo vaří. Většina českých pivovarů stále dodržuje tradiční výrobu, včetně dlouhého chmelovaru a pomalého zrání piva. To je dnes v pivovarnictví poměrně vzácné, protože moderní technologie umožňují výrobu urychlit a hlavně zlevnit. Česká tradice však tuto cestu odmítá, a právě proto zůstává pivo z Česka unikátní.
Češi v průměru ročně vypijí 140 litrů na osobu
Světový trend v pivovarnictví přitom ukazuje, že spotřeba klasických piv ve většině zemí klesá a mnoho pivovarů přechází na alternativní styly jako jsou svrchně kvašená piva nebo různé pivní speciály. U nás ale stále vládne světlý ležák, tvoří více než 90 % celkové spotřeby piva.
Ve světě se o našem pivo tradují doslova legendy. Zatímco globální prodeje piv typu ležák stagnují nebo klesají, zájem o kvalitní české pivo stále roste. Vývoz do zahraničí každý rok překonává rekordy, a to nejen díky turistům, ale i kvůli stoupající poptávce po autentických a poctivě vyrobených pivních produktech v zemích jako jsou Spojené státy, Německo, Velká Británie nebo Japonsko. V USA, kde trend minipivovarů odstartoval právě kvůli nespokojenosti s velkými průmyslovými pivovary, se počet za posledních 40 let zvýšil z osmdesáti na více než sedm tisíc. A mezi pivy, která Američané oceňují nejvíce, jsou právě ta z Česka.
Dokonce ani pandemie nebo rostoucí ceny v posledních letech příliš nezměnily vztah Čechů k pivu. Pořád jsme na špici světového žebříčku spotřeby, s průměrnou spotřebou přes 140 litrů na osobu ročně.

Na naše pivo máme ochrannou známku
Češi navíc chrání své pivní dědictví i pomocí Evropské ochranné známky „České pivo“, která jasně stanovuje pravidla výroby, od použitých surovin až po technologické postupy. Díky tomu zákazník vždy ví, že pivo s tímto označením má garantovanou kvalitu, přesně definovanou recepturu a hlavně tradiční chuť.
Zdroj: em.muni.cz, kudyznudy.cz, irozhlas.cz, denik.cz