Nové turistické lákadlo pro všechny vlakové nadšence: Nejunikátnější železnice v Česku po letech opět ožije
Zubačka mezi Tanvaldem a Harrachovem je v Česku naprostý unikát a z toho důvodu láká nejen železniční nadšence, ale také řadu zvědavců. Bohužel je její technický stav natolik špatný, že po ní speciální vlaky již od předloňského roku až na několik výjimek nejezdí. Nyní se dočká nákladné rekonstrukce.
Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejprudší a zároveň jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v Česku. Pomocí takzvané ozubnice Abtova systému vlak překoná na pouhých 7 kilometrech neuvěřitelné převýšení 235 metrů.
Za Rakouska-Uherska měřila tato trať devětapadesát kilometrů a vedla z Tanvaldu až do polského Hirschbergu. Dnes je ale v provozu pouze dvanáct kilometrů z Tanvaldu do Harrachova.
Na tomto úseku se nachází celkem pět tunelů a také historický most přes řeku Jizeru, který je jedním z lákadel. Jeho architektonické řešení je totiž velmi zajímavé a dojem jistě udělá také na ty z nás, kteří se v pozemním stavitelství příliš neorientujeme.

Technický stav je neuspokojivý
Provozuschopnost trati je ale v současné době spíše symbolická, a to kvůli velice neuspokojivému technickému stavu této trati, která byla před časem vyhlášena národní kulturní památkou.
„Trať se naposledy rekonstruovala v šedesátých letech minulého století a nyní je skutečně ve velmi špatném technickém stavu, který je do budoucna prostě neudržitelný,“ vysvětlil Petr Prokeš, ředitel Železničního spolku Tanvald.
Z důvodu značné opotřebenosti trati tak loni v listopadu Správa železnic provoz historických vlaků zakázala, a to až do do doby, než dojde k plánované rekonstrukci. Ta má být velmi nákladná, předběžná cena byla vyčíslena na téměř půl miliardy korun.
Provoz bude obnoven letos na podzim
Přípravy na tuto rekonstrukci jsou již v plném proudu. Loni na podzim se vyráběly speciální součástky pro ozubnici a také ocelové pražce. Dne 15. dubna pak na trati vznikne nepřetržitá výluka.
„V loňském roce jsme vypravili pouze šest nostalgických vlaků, ve kterých se svezlo dvanáct tisíc lidí. O zubačku je zájem, protože už teď je jasné, že loňská čísla hravě překonáme,“ věří pan Prokeš, pro kterého je místní zubačka skutečně srdeční záležitostí. Doufá, že po rekonstrukci se na trať budou moci vrátit nejen malé speciální vláčky, ale také parní lokomotivy.

Druhoválečná historka se traduje dodnes
Provoz by na této trati měl být opět obnoven letos v říjnu, pokud všechny práce budou postupovat podle plánu. Pak se na ni opět vrátí turisté, kteří jsou pro místní kraj velmi důležití. Od té doby, kdy průmysl v této lokalitě pozbyl své dřívější slávy, je totiž právě cestovní ruch významným zdrojem příjmů.
Mezi místními obyvateli se dodnes traduje historka, související s II. světovou válkou. Po jejím skončení se v této oblasti pohybovali ruští vojáci. Skupinka z nich si v Kořenově nastoupila do vagónu a rozhodla se, že pojede do Tanvaldu.
Místní se je snažili varovat, že je tento úsek trati velmi strmý a jet po něm není jen tak. Rozjaření vojáci ale jen mávli rukou a odvětili, že v Rusku jsou větší kopce. To se jim ale bohužel velice vymstilo. Jakmile se pustili velkou rychlostí dolů ze svahu, hned v první zatáčce vlak vykolejil a odletěl z kolejí.
Zdroje: Kudyznudy.cz, iDnes.cz, Nasehory.cz