Toto je největší turistická past na světě: Naletěly na ni miliony lidí, přitom je to jeden velký podfuk
Dnešní moderní a technologiemi nabitý svět láká k ještě hojnějšímu cestování než dřív. Sociální sítě nezřídka ovlivňují naše cestovatelské touhy. Často se necháváme klamat nádhernými fotografiemi exotických destinací. Mnohé z těchto míst jsou ale velkým zklamáním. Pryč s přehnaným očekáváním! Tohle je realita.
Jedním z příkladů zkreslené prezentace je chrámový komplex Pura Lempuyang Luhur ležící na východě Bali. Je známý pro svou honosnou „Bránu do nebes“ (Lempuyang Temple). Brána při správných podmínkách nabízí dechberoucí výhled na posvátnou sopku Gunung Anung. Jistě jste záběry z tohoto místa minimálně jednou viděli na sociálních sítích. Objevují se tam často fotografie, na nichž se zdá, že se návštěvníci odrážejí ve vodní hladině přímo pod branou, což vytváří až mystický efekt a kouzelnou atmosféru. Tento efekt je ale mylný.
Klamání turistů: „Používáme zrcadla“
Efekt, při kterém jdou lidé vidět v odraze hladiny pod branou, je bohužel pouze fikcí. Ve skutečnosti je celé kouzlo v tom, že pro prezentační fotografie se využívá spousty zrcadel, které se umístí pod objektiv. Nejde tedy o skutečné snímky, tak jak je dobře známe. Když turisté přijedou přímo k Bráně do nebes, jsou z místa docela překvapení, a to nemile. Až tam totiž zjistí, že se jednalo jen o iluzi a že žádná vodní hladina neexistuje.
Paradoxní na celé situaci je, že popularita tohoto místa vedla jednu dobu k extrémně dlouhým frontám. Každý si chtěl totiž pořídit stejnou fotografii, jakou znal z internetu. Místní obyvatelé dokonce začali vybírat poplatky za pořizování snímků, a i to výrazně narušovalo celou magickou atmosféru ze zážitku. „Když jsem zjistila, že voda je jen kus skla pod iPhonem, mé sny a naděje se rozpadly,“ napsala na svůj Twitter jedna ze známých influencerek Bonz Voyage.

Pura Lempuyand Luhur je i tak jedním z nejstarších a nejvýznamnějších chrámů na Bali. Nachází se v nadmořské výšce 1175 metrů. Celý komplex se skládá ze sedmi samostatných chrámů, ke kterým vede cesta o přibližně 1700 schodech skrze džungli. Výstup sem je fyzicky náročný. Jedná se ale o autentický zážitek hlavně pro ty, kteří k sobě hledají duchovní cestu. Podle průvodců chrámu se ale o historii této památky turisté příliš nezajímají. Většina z nich sem přijíždí právě z toho důvodu, aby se vyfotili u Brány do nebes. Kvůli snímku jsou ochotni čekat v dlouhé frontě až tři hodiny. Někteří z nich si dokonce řadu vystojí i vícekrát, protože se jim první pořízená fotka nelíbí.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Ne všechno na sociálních sítích je realita
Případ Brány do nebes je typickým příkladem toho, jak může touha po dokonalé fotografii ovlivnit naše vnímání. Přitom realita je úplně jinde. Skutečná krása cestování spočívá v prožitku a poznávání nových míst – nikoliv pouze v honbě za vizuálně atraktivními snímky. Sociální sítě nás denně přímo bombardují krásnými záběry a fotkami exotických míst. Každý den vidíme dokonalé západy slunce a přírodní scenérie z míst na druhém konci světa. V našem mozku to pak vyvolá pocit, že přesně sem se chceme jednou podívat. Influenceři ukazují světové destinace jako krásné, nedotčené a dokonalé lokality. Skutečnost pak ale může být jiná.
Jedním z nejčastějších triků je použití perspektivy a kompozice. Fotograf si například může kleknout a vyfotit jen malý kousek bezchybně vyhlížející pláže. Tím se skryje enormní množství turistů z jiné strany nebo špinavé moře. Spousta fotografů navíc používá Photoshop a dokáže ze snímku mnohé ošklivosti vymazat.
Zdroje: bali-indonesie.cz, zivotnabali.cz, novinky.cz