Tohle si do letadla nikdy neberte. Letušky varují zejména před černými ponožkami. Důvod vás překvapí
Letecká doprava je nejbezpečnějším druhem dopravy vůbec, přesto však u některých lidí vyvolává cestování vzduchem obavy. Jak je co nejvíce zmírnit a jak se připravit na dlouhý let, radí některá doporučení a nepsaná pravidla palubního personálu. Patří mezi ně třeba zákaz černých ponožek i jehlových podpatků.
Proč jsou právě obyčejné černé ponožky na seznamu zakázaných věcí, které v letadle nosí podle letušek i pilotů smůlu? Předně je potřeba pamatovat na to, že je na každý let dobré zvolit pohodlné oblečení. Ať už ale letíte do Vídně, která je z Prahy takřka „za humny“, nebo naopak přes Moskvu do Bangkoku, takže v letadle strávíte klidně i 15 hodin, vždy je dobrý důvod vynechat černou barvu. Alespoň tedy co se ponožek týká. Jedno z nepsaných pravidel létání totiž říká, že kvůli tmavým ponožkám může dojít na palubě letadla v podobném odstínu snadno k úrazu. Černé ponožky mohou být opravdu nebezpečné, a to z jednoduchého důvodu.
S černými ponožkami nezouvat
Cestující se po několika hodinách letu, ale třeba i hned při nalodění na palubu, rádi zouvají z nepohodlných bot. Často si pak při letu ulevují, protahují se a natahují nohy do uličky, přičemž mohou klidně usnout. Jenže kvůli černé barvě koberců v některých letadlech si nohou v černých ponožkách letušky ani spolucestující nemusejí při procházení všimnout, a mohou tak o ně snadno zakopnout. V horším případě hrozí v úzké uličce mezi řadami sedadel dokonce pád na podlahu letadla a zranění. Z bezpečnostních důvodů není tedy nic špatného na zouvání bot. Cestujícím se ale doporučuje vždy nosit lehké, dobře viditelné ponožky, aby se předešlo případným nepříjemným situacím a nehodám. Mimo uličku mějte ze stejného důvodu vždy také kolena a lokty.

Nohy naboso? Raději to neriskujte
Ještě jiný level je pak zouvání bot i s ponožkami. Být zcela naboso a jít takto během letu na toaletu palubní personál nevidí příliš rád, a i k tomu jsou dobré důvody. Pokud by totiž nastala nenadálá situace a cestující by museli být připraveni rychle vystoupit z letadla, nemusel by být vůbec žádný čas hledat ještě v nastalém zmatku pod sedadlem ponožky. O chůzi po podlaze, kterou právě palubní personál považuje – vedle tlačítek na splachování WC, spony bezpečnostního pásu, ventilku na vzduch, oken, opěradel a madel na sedadlech – za nejvíce znečištěnou, ani nemluvě. Nezřídka totiž obrat letadla nastává už po 40 minutách, a tak na úklid zbývá po přistání na letišti pouze minimum času. Zkrátka úklidové čety nestihnou v tak šibeničním čase vyčistit podlahu letadla a plochy s největším množstvím bacilů tak kvalitně, jak by měly. Přitom ale stále platí, že největší továrnou na bakterie je v letadle klimatizace, a tak si klidně do příručního zavazadla přibalte i roušku.
Jehlové podpatky na nepsaném „seznamu zákazů“
Nebezpečné mohou za jistých okolností být i jehlové podpatky dámských lodiček. V případě nouzového přistání by totiž mohly protrhnout gumovou skluzavku, a tak letušky už při nastupování sledují, koho by se případně mohla týkat žádost o sundání bot. Bezpečnostním rizikem jsou také crocsy, žabky nebo dokonce pantofle, ve kterých milují létat cestující do letních dovolenkových destinací. Ani tato obuv není vhodná v případě rychlého vystupování, a tak můžete být v případě nouzového příkazu požádáni o jejich vyzutí. Jít pak třeba kilometry bosí v nepřístupném terénu také nemusí být příjemné, a už vůbec ne bezpečné. Letušky vždy rády vidí obuv, která je plná a pevná a zakrývá celou vaši nohu.

Před letem jen půlka cigarety
Pověr a nepsaných zákazů ale v letecké dopravě koluje vedle černých ponožek u jednotlivých společností mezi letuškami i piloty mnohem více. Například kvůli neoblíbenosti některých čísel, jako je 14 či 17, jež jsou třeba v Brazílii a Itálii považována za nešťastná, mohou u některých letadel chybět stejně označené řady sedadel. Jiné společnosti se zase jako čert vyhýbají číslu 4. To se totiž vyslovuje podobně jako čínský výraz pro „smrt“. Mezi některými piloty se také rozšířily návyky, které odhalují víc než jen náznaky pověr. Proslýchá se, že existují i tací, kteří před letem vykouří jen půlku cigarety, a druhou polovinu si dají až po úspěšném přistání.
Kdy vás mohou z letadla vyvést ven?
Ačkoli se atraktivní práce letušky může zdát víceméně bezstarostná, musí si elegantní personál poradit i s řadou krizových situací, od zdravotních problémů pasažérů až po zvládání paniky v případě turbulencí. Co tedy může být důvodem, že stevardkám a jejich mužským kolegům rupnou nervy, a letadlo musí přistát mimo plánovanou destinaci? Patří mezi ně jasné známky opilosti či zvracení, které může znamenat, že máte otravu jídlem a potřebujete okamžitou lékařskou pomoc. Nebo se chováte slovně si dokonce fyzicky agresivně vůči personálu. Mezi vážné důvody, proč cestující musí nechtěně opustit palubu, patří i fyzické obtěžování nebo případy, kdy se pasažér pokouší otevřít dveře během letu.
Zdroje: www.expresfm.cz, elle.hu, www.geo.de, www.holidaycheck.de