Objevila jsem skvělý trik na reklamaci bot: Nikdo mi nedokázal odporovat a vedoucí se omluvil a vyřešil to
Nejčastější zboží, které Češi reklamují, jsou boty. Víte ale, jak na to, abyste skutečně dostali peníze nazpět a nebyli zklamaní? Je potřeba vědět, na co máte doopravdy nárok. Dost možná budete překvapení.
V případě bot platí stejně jako u většiny jiného zboží dvouletá záruční lhůta, během které je možné je reklamovat. Protože se nejedná o úplně levnou záležitost, není divu, že právě v tomto případě svého práva Češi docela často využívají.
Než ale půjdete do prodejny, je potřeba si ujasnit, ve kterých případech máte skutečně šanci se s prodejcem na reklamaci domluvit, a kdy naopak pouze ostrouháte.

Reklamace bude uznána pouze v odůvodněných případech
Nejprve je třeba zhodnotit, jestli je vada na botě skutečně způsobena chybou na straně výrobce, nebo se jedná o známky opotřebení. Někdy lidé totiž používají boty k nesprávným účelům, například běžnou obuv využívají jako pracovní, společenskou obuv nosí každý den do práce a podobně.
Důležité je také vědět, že navzdory dvouleté záruční lhůtě může dojít k opotřebení již v tomto časovém intervalu. Záruka totiž nezaručuje životnost, a pokud se o obuv správně nestaráte, mohou se na ní už po několika měsících objevit viditelné známky nošení. Většina bot je dnes navíc vyráběna jako sezónní zboží, což jejich odolnosti příliš nepřidává.
Pokud se i přesto rozhodnete boty reklamovat, doporučujeme následující postup. Nejprve se ujistěte, že jste si schovali účtenku, případně máte jiný doklad o koupi, bez něhož se reklamace domůžete jen těžko. Naopak není potřeba uchovávat krabici a další části původního balení.
Vracejte pouze čisté a suché boty
Boty do prodejny k posouzení neste čisté, suché a celkově opečované. Hygienická závadnost totiž může být pro prodejce důvodem, proč se vaším požadavkem nezabývat a rovnou ho odmítne.
V prodejně pečlivě informujte o svých důvodech k reklamaci a ujistěte se, že je příslušný zaměstnanec pečlivě zapíše do protokolu. Pokud by se snažil vám váš krok vymluvit, můžete upozornit, že postupujete v souladu s právními předpisy. Tím dáte najevo, že dobře víte, na co máte nárok.
Buďte i nadále zdvořilí, ale asertivní. Můžete si také nechat přivolat vedoucího prodejny. Pokud i tak dojde k tomu, že prodejce nebude chtít boty k reklamaci přijmout, nechejte si sepsat oficiální doklad o zamítnutí reklamace i s odůvodněním.

V případě pochybností se můžete obrátit na znalce
I v takovém případě ale máte stále možnost se bránit. Existuje totiž varianta znaleckého posudku, který si můžete nechat vypracovat. Posuzováním kvality se v současnosti zabývá sedmnáct soudních znalců a jeden znalecký ústav.
Tento posudek ale bude nutné uhradit. Ceny mohou být různé podle náročnosti vaší zakázky a také konkrétního odborníka. Pohybují se zpravidla mezi 1500 až 6000 korunami. V případě, že spor s prodejcem vyhrajete, bude poté povinen vám tento náklad uhradit.
Vzhledem k tomu, že nemusíte uspět, je ale potřeba důkladně zvážit, zda se vám to vzhledem k pořizovací ceně bot skutečně vyplatí riskovat.
Zmínit je dobré ještě jednu variantu. Pokud jste obuv nakoupili přes internet, na rozdíl od kamenné prodejny máte nárok zboží do dvou týdnů vrátit, a to bez udání důvodu. Nejde sice o klasickou reklamaci, ale mohou nastat situace, ve kterých se to zkrátka hodí. Tento jednoduchý trik mi už několikrát ušetřil čas a energii, protože jsem mohla boty vrátit hned po zjištění závady, bez nutnosti čekat na zdlouhavý reklamační proces po dobu třicetidenní lhůty. Díky tomu jsem předešla nepříjemným diskuzím s prodejcem – a vedoucí neměl šanci odporovat. Celá situace se tak vyřešila rychle a bez komplikace.