Pracuje jen 15 dní v měsíci a vydělává jako ředitel. Neuvěřitelné podmínky díky nedostatku lidí
Představa o platu ředitele se často spojuje s vysokými částkami a spoustou odpovědnosti. Mnozí si myslí, že za takové peníze není možné pracovat jen 15 dní v měsíci. Pravdou ale je, že existují profese, kde si lze vydělat srovnatelné peníze i s menším počtem odpracovaných dní. Jednou z nich je v současnosti, díky nedostatku lidí, profese řidiče kamionu.
Zatímco se v kancelářích řeší rozpočty a strategie, řidiči kamionů brázdí silnice a dálnice, a za svou práci si mohou přijít na vysoké desítky tisíc korun měsíčně, i když reálně pracují jen 15 dní. Tento zdánlivý paradox je důsledkem kombinace několika faktorů. V první řadě je to již zmíněný nedostatek řidičů. Poptávka po přepravě zboží stále roste, ale počet kvalifikovaných řidičů stagnuje, nebo dokonce klesá. Firmy se tak předhánějí v nabídkách lepších platových podmínek, aby si zajistily dostatek pracovní síly.
Řízení kamionu není pro každého
Dlouhé hodiny za volantem, monotónnost nekonečných dálnic a tíha odpovědnosti za drahý náklad a bezpečnost – to vše klade vysoké nároky na fyzickou i psychickou odolnost řidiče. Stres z dodržování termínů, dopravních zácp a nepředvídatelných situací na silnici je každodenní realitou. Osamělost v kabině, daleko od rodiny a přátel, může být pro mnohé těžko snesitelná. Řidiči kamionů se potýkají s nedostatkem spánku, nepravidelným stravováním a omezenými možnostmi pohybu, což se negativně odráží na jejich zdraví. Neustálé vibrace a hluk v kabině zatěžují páteř a sluch. Práce v noci a za nepříznivého počasí zvyšuje riziko nehod.

Přesto všechno existují i světlé stránky této profese. Pro někoho je lákadlem svoboda a nezávislost, kterou život na kolech nabízí. Možnost cestovat, poznávat nová místa a kultury je pro mnohé řidiče velkým plusem. Každý den přináší nové výzvy a zážitky. Pocit zvládnuté trasy a doručeného nákladu přináší uspokojení. Pro ty, kteří si libují v řízení, může být kabina kamionu jejich druhým domovem.
Nejvíc si vydělá řidič kamionu ve Švýcarsku
V České republice se průměrný hrubý měsíční plat řidiče kamionu pohybuje okolo 40 000 Kč. To je mnohem méně než co si vydělají jejich švýcarští kolegové. Podle údajů společnosti Eurowag dosahuje průměrný měsíční plat řidiče kamionu ve Švýcarsku 5 477 EUR (cca 130 000 Kč). Tento rozdíl je dán nejen vyšší životní úrovní ve Švýcarsku, ale i náročnějším terénem a přísnějšími předpisy.
Německo, Rakousko a Nizozemsko se nacházejí někde mezi těmito dvěma extrémy. V Německu se průměrný hrubý měsíční plat řidiče kamionu pohybuje mezi 2 500 a 3 500 EUR (cca 60 000 – 84 000 Kč), v Rakousku mezi 2 300 a 3 000 EUR (cca 55 000 – 72 000 Kč) a v Nizozemsku mezi 2 200 a 2 800 EUR (cca 53 000 – 67 000 Kč).
Na vysoké platy mohou dosáhnout i čeští řidiči
Pokud se Čech rozhodne pracovat například pro německou firmu, může dosáhnout na německou úroveň platu. To je obzvláště výhodné pro řidiče bydlící poblíž hranic s Německem. Podobně to platí i pro další země, jako je třeba Rakousko.

Existují pravidla, která upravují pracovní dobu řidičů kamionů v EU. Nařízení (ES) č. 561/2006 stanoví maximální denní a dvoutýdenní dobu řízení, stejně jako minimální dobu denního a týdenního odpočinku. Denní doba řízení nesmí překročit 9 hodin, dvakrát týdně ji lze prodloužit na 10 hodin. Celková týdenní doba řízení nesmí přesáhnout 56 hodin a celková dvoutýdenní doba řízení 90 hodin. Denní doba odpočinku musí být alespoň 11 hodin, s možností zkrácení na 9 hodin maximálně třikrát týdně. Po 4,5 hodinách řízení je povinná přestávka alespoň 45 minut. Týdenní doba odpočinku je 45 hodin, kterou lze jednou za dva týdny zkrátit na 24 hodin s kompenzací.
U českých řidičů pracujících v režimu 14/14 a s denní sazbou například 5 000 Kč by měsíční výdělek činil 75 000 Kč. S denní sazbou 7 000 Kč by se měsíční výdělek vyšplhal na 105 000 Kč. Tyto částky jsou sice nižší než švýcarské platy, ale i tak se blíží výdělkům na některých manažerských pozicích v Česku.
Zdroj: eurowag.com, transport.ec.europa.eu, cz.jooble.org, personalka.cz