Jak vyleštit auto jako profesionál: Postupy, které zaručí dokonalý lesk
Osobní automobil je pro mnoho z nás skoro jako další člen rodiny. Je to stroj, který vyžaduje neustálou péči, kterou když mu věnujete, odvděčí se vám dlouhotrvající službou. A kdo by navíc nechtěl, aby jeho automobil vypadal k světu. Nikdo nechce konec konců jezdit v oprýskané a poškrábané plečce, špinavé od prachu. Jak tedy dopřát svému autu ten správný lázeňský pobyt?
Automobil je pro mnoho lidí statusovým prvkem. Rádi se s ním pomazlí, aby auto vypadalo k světu a dělalo dojem na okolní řidiče, kolegy a jiné vrstevníky. Abyste však dosáhli toho nejlepšího výsledku, při leštění auta je důležité dbát na určité postupy. Ty když dodržíte, výsledkem bude krásně lesklá karoserie, která udělá dojem na spoustu lidí.
Příprava je důležitá
Ze všeho nejdříve je důležitá správná příprava celého procesu. Lak auta je před závěrečným voskováním potřeba řádně připravit. Je tedy na místě auto nejprve pořádně umýt. Výhodou v této fázi je, že můžete použít téměř jakýkoli šampon, včetně těch, které smývají vosky.
I přes to, že se auto tváří jako čisté, opak může být pravdou. Různé záhyby totiž můžou být plné mikroskopických částeček nečistot (prach, částečky asfaltu, či mikroskopické stopy rzi), které mohou nadělat neplechu. To poznáte jednoduše – když přes auto přejedete rukou a lak šustí a nezasekává se, není dokonale čistý.
V tomto případě je nutné přistoupit k použití clay, neboli gumy pro dekontaminaci. Ta všechny tyto mikroskopické nečistoty hbitě zachytí a zajistí vám tak skutečně čistý povrch laku. Po clayování je pak auto důležité opět umýt – raději už však pH neutrálním šamponem.

Pozor na plastové části
Před tím, než přistoupíte k použití leštěnky či pre-waxu, je důležité věnovat pozornost ochraně pryžových a plastových částí auta. K tomu vám pak postačí i obyčejná papírová lepící páska. Pokud tyto části nezakryjete, hrozí vám, že se do nich agresivní čisticí a lešticí přípravky vsáknou a plastové části tím budou trpět. Projevuje se to mimo jiné tím, že tyto části začnou bělat a je pak velmi náročné dostat je zpět do původního stavu.
Méně je někdy více
Věnovali jste čas přípravě a ochraně pryžových částí a přichází samotné voskování. Zde je důležité k celé věci přistupovat s rozmyslem a řídit se pravidlem, že méně je někdy více. Proto je ve vašem zájmu nanášet spíše více slabších vrstev, než několik tlustých.
Naneste velmi tenkou vrstvu vosku pomocí aplikátoru. Poté, co vrstva zaschne, rozleštěte ji pomoci hadříku z mikrovláken. To, že je vosk dostatečně „zavadlý“, poznáte tím, že když přejedete prstem po jeho povrchu, snadno se po něm nesveze.
Poté, co jste aplikovali a rozleštili první vrstvu, dejte povrchu auta přibližně hodinovou pauzu. Poté můžete přistoupit k další vrstvě a celý proces opakovat.

Dbejte na čisté nástroje
Mnozí z nás k leštění laku používají například stará trička, nebo jiné staré hadry. To je samozřejmě poměrně levná a přístupná metoda, ale můžete tím celý proces poměrně úspěšně sabotovat.
Při leštění byste měli dbát na to, aby vaše nástroje byly kvalitní a dostatečně čisté. Perfektní volbou je pak hadřík z mikrovláken. Právě mikrovlákna jsou totiž dostatečně jemná na to, abyste se během leštění vyhnuli způsobení škrábanců a drobných oděrek. A vzhledem k tomu, že auto voskujete za účelem ochrany laku, rozhodně ho nechcete poškodit nevhodným nástrojem.
Posloupnost kroků a správné podmínky
Celý proces je tedy přibližně následující. Auto nejprve důkladně omyjete od všech hrubých nečistot. Následně přistoupíme k identifikování drobných defektů na laku auta, které pomocí specializovaného přípravku šetrně odstraníme. Pro dokonalou čistotu pak můžeme použít dekontaminační gumu.
Následně přistoupíme k samotnému leštění. Leštěnku roznášíme po povrchu auta pomocí krouživých pohybů a nanášíme jí ideálně houbičkou, posléze necháme zavadnout a pak se k ní vracíme s hadříkem z mikrovláken.
Po leštění přichází voskování, jehož účelem je vytvořit ochranou vrstvu na laku auta. Vosk nanášíme v tenkých vrstvách, taktéž krouživými pohyby. Necháme zavadnout a pak strojně či ručně rozleštíme, dokud nedosáhneme dokonalého lesku.
Pokud chcete mít skutečnou jistotu úspěchu, je důležité dodržet všechny kroky a žádný nezanedbat. Dalším faktorem je také prostředí, ve kterém se celý proces odehrává. Ideální počasí pro celý proces je mírně pod mrakem s teplotou kolem 20 °C. Všechny pomůcky máme připravené a dokonale čisté. Hadříky z mikrovláken je pak vhodné po každém použití prát bez aviváže za teploty 30 °C.
zdroje: car-port.cz portalridice.cz autorevue.cz