Tajemství úspěchu českého pivovaru, který získal přes 100 ocenění
Tento světoznámý pivovar postavil průmyslník František Ringhoffer v roce 1874 a první várku piva v něm jeho sládci uvařili ještě téhož roku. Od té doby se tu poctivé pivo vaří bez přestávky 150 let. Ve světě získalo už více než 100 ocenění.
Jen málokterý podnikatelský příběh je tak inspirativní, jako právě tento. Provází jej totiž schopnost překonávat výzvy a čelit mnoha obtížím od válek až po nejrůznější politické režimy. Tento příběh je také ukázkou, jak lze úspěšně budovat moderní značku s pomocí inovací, špičkového marketingu a exportu. A přitom nezapomenout na tradiční, poctivou řemeslnost předků, ze které před 150 lety příběh vzešel. První várka piva v tomto středočeském pivovaru byla uzavřena 15. prosince 1874, už o rok později jich prodal 18 tisíc hektolitrů. Možná by tomu na začátku celého příběhu o vizích, odhodlání a odvaze nevěřil ani sám jeho zakladatel, podnikatel a vizionář František Ringhoffer.
Z nuly rovnou na sto
Stačilo ale jen pár let, a zdejší silný tmavý ležák si získal takovou popularitu, že se pivovar stal třetím největším v zemi. Odhodlání zakladatele vybudovat na svou dobu moderní výrobnu piva šlo ruku v ruce s odvahou investovat do kvalitního řemesla, infrastruktury, rozvoje firmy i lidí. Inspirativní je také spojení s přírodou. Vždyť jedna ze základních surovin – voda, která je vedle chmele a sladu hlavní složkou při výrobě piva, pochází z místních zdrojů. Respekt k přírodě a dědictví starých mistrů symbolizují také tradiční postupy vaření piva. Od té doby procházejí rukama zdejších sládků miliony hektolitrů pěnivého moku ročně. Poctivá piva si totiž našla už miliony spokojených zákazníků po celém světě.

Ikonou značky se stal kozel
Když prozradíme, že symbolem poctivosti, řemeslné dovednosti, pracovitosti, tradice a kvality tohoto pivovaru se stal kozel, bude jasné, že tím legendárním pivovarem je Velkopopovický kozel ze středočeských Popovic. Kde se tady ale kozel vlastně vzal? Legenda pivovaru tvrdí, že se v Popovicích objevil v roce 1919 potulný francouzský malíř. Tou dobou se už nějakou dobu kouřilo z pivovarského komína. Pohostinnost místních mu prý tak učarovala, že jim věnoval na rozloučenou malbu kozla, která se od té doby stala jejich maskotem.
Velkopopovický ležák do každé rodiny
Zhruba o 20 let později si majitelé přivedli do pivovaru živého kozla. Prý pro štěstí. A protože jej kozlík firmě skutečně přinesl a obliba Velkopopovického piva neustále rostla, přišli tamní pivovarníci v roce 1965 s nápadem prvních pivních tanků. Nákladní vozy pak rozvážely do hospod po celé zemi cisterny s pivem, aby si čerstvého Kozla mohli dopřát i ti, co to mají do Popovic daleko. V roce 2009 se ve všech Kozlovnách začalo pít pivo z ikonického rohatého půllitru od českého výtvarníka Jana Čapka. Dalším milníkem se stal rok 2020, kdy se Kozlí rodinka dočkala vypilování receptury oblíbené „desítky“ a „jedenáctky“. Rodinka se navíc neustále rozrůstá. Klasickou 10, 11 či černého Kozla doplnil Kozel Mistrův ležák, Kozel Mistrův pšeničný, Mistrův tmavý ležák s čokoládovými slady, Nealko či Řezaný.
Nejdynamičtější značka na trhu
Značka, která si za 150 let vydobyla i přes řadu potíží své nezastupitelné místo na pivním trhu, patří dnes k těm s nejdynamičtějším růstem na českém i zahraničních trzích. Kdo z pivařů by neznal Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel, která se tady vyrábí? Pivovar nabízí také piva Primus, Fénix a Master, stejně jako nealkoholický Birell a perlivý alkoholický drink Frisco. Velkopopovický Kozel Černý je dokonce lídrem trhu s tmavými pivy v České republice a nejprodávanější českou pivní značkou v zahraničí vůbec. Je tak dokladem toho, jak lze vybudovat úspěšnou firmu s pevnými kořeny, která se díky inovacím neustále mění s dobou.
Pivo pro šest kontinentů
Od roku 1999 je pivovar ve Velkých Popovicích součástí společnosti Plzeňský Prazdroj a jako největší tuzemský exportér českého piva je prodává do více než 60 zemí. A neuvěřitelný příběh podnikatelského umu běží dál. Na počátku byla „drobná“ vize podnikatele Ringhoffera, nad jehož pokračováním by dnes možná nevěřícně kroutil hlavou i on sám. Plzeňský Prazdroj, a. s., a díky tomu i Velkopopovický kozel, se totiž stal členem společnosti SABMiller, jedné z největších pivovarnických společností světa, aktivních napříč šesti kontinenty. I když nabízí téměř 200 úspěšných regionálních a národních značek, je právě Pilsner Urquell mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.

Přijďte si pro Kozlův výuční list
Kdo chce Kozlovi nakouknout pod pokličku, může v průběhu celého roku vyrazit za 220 korun na prohlídku návštěvnického centra a do Kozlího obchodu. Jak se pivo čepuje, jak se o něj pečuje a jak se konzumuje, se za 550 korun dozvíte každou první sobotu v měsíci v Kozlově škole čepování. Kdo ji absolvuje, dostane na konci rychlokurzu Kozlův výuční list.
Zdroje: www.prazdroj.cz, www.kozel.cz, www.reflex.cz, dvojka.rozhlas.cz