Pneumatiky vydrží mnohem méně, než si myslíte. Nezapomeňte je včas vyměnit, jinak vám hrozí pokuta
Abyste věděli, kdy pneumatiky svého vozu vyměnit, musíte pravidelně kontrolovat jejich stav. Vliv na to ovšem mají nejen ujeté kilometry či způsob jízdy ale i mnoho dalších faktorů. Rozhodně se proto nevyplatí jejich výměnu podcenit.
Jak dlouhá je životnost pneumatik a kdy je nutné zvážit jejich výměnu? O tom rozhoduje konstrukce pneumatik, stav vozovky a terén, kterým pravidelně jezdíte, až například po styl vaší jízdy. Nadměrná rychlost, nouzové brzdění a prudké zastavení či rozjetí mohou pneumatiky poškodit. Zjednodušeně řečeno, životnost se liší uživatel od uživatele. Pneumatiky se opotřebovávají stárnutím a také faktory zvenčí. To pak ovlivňuje výkon vozu a zvyšuje se riziko vážných poškození a nehod.
Opotřebení poznáte i sami
Pokud přezouváte gumy z letních na zimní v certifikovaných autoservisech se speciálními měřiči, automechanici na nevyhovující hloubku dezénu upozorní a doporučí nové. Své gumy a jejich stáří si ale můžete zkontrolovat i sami. Hledejte symbol „DOT“ na bočnici pneumatiky. Poslední čtyři číslice značí týden a rok výroby. Právě teď je navíc čas na výměnu pneumatik za zimní. Vyhovují ty vaše, nebo už zase budete muset sáhnout do peněženky? Na boku gumy je ukazatel v podobě šipky, u zimní pneumatiky to může být i vločka. Označuje místo na pneumatice, kde je uprostřed vzorku umístěna destička. Ta nesmí být sjetá. Pokud tuto destičku stále na pneumatice máte a nad ní ještě navíc kus gumy, jsou vaše pneumatiky v pořádku. Kritická hloubka dezénu je pro letní gumy menší než 1,6 mm, pro zimní pak pod 4 mm. Přední pneumatiky u vozů s pohonem předních kol se opotřebovávají dvakrát rychleji než zadní pneumatiky.
Kritická hloubka dezénu je pro letní gumy menší než 1,6 mm, pro zimní pak pod 4 mm. Přední pneumatiky u vozů s pohonem předních kol se opotřebovávají dvakrát rychleji než zadní pneumatiky. Zdroj: Shutterstock
Kolik vlastně vydrží?
Pneumatiky by měly v dobré kondici vydržet podle kvality 15 000 až 40 tisíc kilometrů. To by mělo průměrnému řidiči postačit minimálně na 3 roky běžného užívání. Jezdíte-li méně nebo opatrněji, vydrží 5 let. S novými technologiemi ale budou muset řidiči měnit své pneumatiky mnohem častěji, jinak vozy neprojdou kontrolou. Neuvěřitelně rychlé opotřebení pneumatik mají totiž podle některých odborníků elektromobily. Jsou těžké a mají nebývalý „odpich“ z nuly na sto, což je smrtící pro pneumatiky. Často jsou na odpis už po 10 000 kilometrech. Náklady navíc výrazně rostou, výrobci totiž sází na 20palcová kola s jinou konstrukcí a tlumícími prvky pro vyšší komfort jízdy. Sada gum tak překročí hravě 20 000 korun.
Uchovejte je ve formě co nejdéle
Pneumatiky mají menší životnost, než si většina řidičů myslí. I když na povrchu není viditelný úbytek běhounu nebo poškození, bude bezpečnější je po 5 letech vždy vyměnit. Pneumatika totiž chřadne i u svátečních řidičů. Nechte zkontrolovat tlak v pneumatikách, abyste prodloužili životnost. Vyvarujte se proříznutí, propíchnutí, praskliny, škrábance, boule či nerovnoměrného opotřebení běhounu. Rychlost opotřebení zvyšují i extrémní klimatické podmínky a dlouhé jízdy v horkých dnech. Nejezděte na sněhu s letními pneumatikami, nepoužívejte nekompatibilní rozměry ráfků a kol. Prohřeškem je i provizorní pneumatika po defektu, která neodpovídá velikosti ostatních. Chybou pak řízení s dohuštěnou pneumatikou po jejím sjetí a gumy neodpovídající předpisům výrobce vozu o rychlostních schopnostech a indexu nosnosti.

Rozlučte se kvůli sjetým gumám s pojistkou!
Jízda na sjetých gumách představuje velké riziko na sněhu a za deště, kdy se výrazně prodlužuje brzdná dráha. Hrozí smyk, protože dezénové drážky neodvedou dostatečně vodu, a guma tak sklouzne jako na ledě. Pokud na sjetých pneumatikách zaviníte nehodu, nepomůže vám ani nejlepší havarijní pojištění. Budete odpovědní vy a od pojišťovny neuvidíte ani korunu. Takové auto je totiž nezpůsobilé pro jízdu. Hrozí vám ztráta až 5 bodů a pokuta 10 000 Kč.
Zdroje: www.autozive.cz , pneumagazin.cz , 1pneu.eu